Dopravní spojení by zajistilo další pracovní místa, rychlejší transport a investiční potenciál, uvedli v pondělí starostové obou měst na tiskové konferenci. Metro by jezdilo každou minutu a půl a cesta by trvala 23 minut, což je zhruba o polovinu méně času než cesta zabere přes most nad úžinou Öresund, uvedl švédský server The Local.
„O realizaci plánů ohledně metra v oblasti Öresund spojující Malmö a Kodaň sním už asi šest nebo sedm let,“ řekl kodaňský starosta Frank Jensen.
„Metro má strategický význam pro nejžhavější obchodní trh v severní Evropě,“ řekla starostka Malmö Katrin Stjernfeldt Jammehová.
Byla proto zřízena poradní skupina z významných dánských i švédských obchodníků a expertů, kteří budou společně pracovat na plánech projektu. Náklady na výstavbu by se podle odhadů mohly vyšplhat na 30 miliard dánských korun (v přepočtu asi 104 miliard Kč).
Dvoupatrový most přes průliv Öresund je nejdelším mostem na světě spojujícím dvě země, samotný most je 7 845 metrů dlouhý. Je také nejdelším mostem, který se dá přejet autem i vlakem. Spojit země v průlivu mezi Baltským a Severním mořem se podařilo na přelomu tisíciletí.
Výstavba trvala pět let, daňoví poplatníci obou států mohli tehdy sledovat probíhající stavbu minutu po minutě díky čtyřem webovým kamerám, které celkové dění dokumentovaly. Ještě před tím, než se most oficiálně otevřel, po něm v červnu v roce 2000 běželo 79 tisíc běžců v rámci půlmaratonu Bridge Run.