Česko loni vyprodukovalo 1,07 milionu osobních vozů, což představuje téměř dvě procenta celosvětové výroby. Po přepočtu výroby osobních automobilů na tisíc obyvatel byla loni Česká republika na druhém místě ve světě, těsně za Slovenskem, uvedla ČTK.
Mezi evropskými zeměmi hrálo prim Německo, které vyrobilo 5,5 milionu osobních vozů. Německé automobilky zvedly meziročně produkci o téměř 12 procent.
Před Českem se v množství vyrobených aut umístily ještě Francie, Španělsko, Velká Británie a Rusko, které loni zaznamenalo vůbec největší procentní růst. Místní automobilky zvedly výrobu na dvojnásobek. Naopak belgickým či finským továrnám klesla výroba o 40 procent. Italská výroba oslabila přes desetinu a Polsko ztratilo přes čtyři procenta.
Čína: největší továrna na auta
Vůbec nejvíc aut vyrobila Čína, kde stoupla produkce o třetinu na 13,9 milionu vozů. Japonsko posílilo výrobu o pětinu na 8,3 milionu aut a umístilo se tak ve světovém žebříčku na druhém místě. Letos ale jeho výroba kvůli zemětřesení poklesne.
Celkově se v Asii vyrobilo 56 procent celosvětové produkce osobních aut, na Evropu připadá "jen" 26 procent. Ačkoliv tak Asie patří početně k největším hráčům světové produkce, technologicky má ještě co dohánět.
"Statistiky potvrzují, že těžiště výroby aut je v Asii. Stále to však až na výjimky neplatí o vývoji a inovacích. Zde i nadále dominuje Evropa a USA, z asijských zemí jsou v tomto ohledu srovnatelné pouze Japonsko a Jižní Korea," říká Jan Linhart, partner společnosti KPMG ČR.
Evropské země se však budou muset snažit svůj náskok udržet. Asijské státy se jim totiž budou snažit vyrovnat. Ve střednědobém horizontu však bude náskok Evropy podle Linharta značný.
"Z pohledu samotné výroby očekáváme do budoucna největší nárůst v asijských zemích, celosvětově pak především v zemích BRIC (Brazílie, Rusko, Indie a Čína). Nové kapacity ve vyspělé Evropě a v USA budou budovány spíše sporadicky, růst výroby na těchto trzích bude omezen stávajícími kapacitami," dodal partner KPMG ČR.
Celková produkce automobilů, tedy osobních, užitkových a autobusů, se loni ve světě zvýšila o čtvrtinu na 77,6 milionu vozidel.