Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Svět loni vyrobil 58 milionů osobních aut, produkce stoupla o pětinu

  11:25aktualizováno  12:14
Automobilky loni vyrobily 58,3 milionu osobních vozů. Celosvětová výroba tak zaznamenala nárůst přes 22 procent, uvedla Mezinárodní organizace výrobců automobilů OICA. Čerstvé statistiky zveřejnila na svých internetových stránkách.

Ilustrační foto | foto: Kia Motors

Česko loni vyprodukovalo 1,07 milionu osobních vozů, což představuje téměř dvě procenta celosvětové výroby. Po přepočtu výroby osobních automobilů na tisíc obyvatel byla loni Česká republika na druhém místě ve světě, těsně za Slovenskem, uvedla ČTK.

Mezi evropskými zeměmi hrálo prim Německo, které vyrobilo 5,5 milionu osobních vozů. Německé automobilky zvedly meziročně produkci o téměř 12 procent.

Před Českem se v množství vyrobených aut umístily ještě Francie, Španělsko, Velká Británie a Rusko, které loni zaznamenalo vůbec největší procentní růst. Místní automobilky zvedly výrobu na dvojnásobek. Naopak belgickým či finským továrnám klesla výroba o 40 procent. Italská výroba oslabila přes desetinu a Polsko ztratilo přes čtyři procenta.

Čína: největší továrna na auta

Vůbec nejvíc aut vyrobila Čína, kde stoupla produkce o třetinu na 13,9 milionu vozů. Japonsko posílilo výrobu o pětinu na 8,3 milionu aut a umístilo se tak ve světovém žebříčku na druhém místě. Letos ale jeho výroba kvůli zemětřesení poklesne.

Celkově se v Asii vyrobilo 56 procent celosvětové produkce osobních aut, na Evropu připadá "jen" 26 procent. Ačkoliv tak Asie patří početně k největším hráčům světové produkce, technologicky má ještě co dohánět.

"Statistiky potvrzují, že těžiště výroby aut je v Asii. Stále to však až na výjimky neplatí o vývoji a inovacích. Zde i nadále dominuje Evropa a USA, z asijských zemí jsou v tomto ohledu srovnatelné pouze Japonsko a Jižní Korea," říká Jan Linhart, partner společnosti KPMG ČR.

Evropské země se však budou muset snažit svůj náskok udržet. Asijské státy se jim totiž budou snažit vyrovnat. Ve střednědobém horizontu však bude náskok Evropy podle Linharta značný.

"Z pohledu samotné výroby očekáváme do budoucna největší nárůst v asijských zemích, celosvětově pak především v zemích BRIC (Brazílie, Rusko, Indie a Čína). Nové kapacity ve vyspělé Evropě a v USA budou budovány spíše sporadicky, růst výroby na těchto trzích bude omezen stávajícími kapacitami," dodal partner KPMG ČR.

Celková produkce automobilů, tedy osobních, užitkových a autobusů, se loni ve světě zvýšila o čtvrtinu na 77,6 milionu vozidel.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Azylové centrum v durynském městě Gera (18. února 2016)
Většina migrantů v Německu je bez práce. Stát hromadně školí

Optimistické vyhlídky na záchranu vymírající německé populace díky přijímání migrantů kazí fakt, že se je nedaří integrovat v takovém měřítku, jak se...  celý článek

Fotovoltaická elektrárna Solek Group v Chile.
Česká firma prodala elektrárnu v Chile, v zemi bude dále investovat

Česká firma Solek Group prodala v Chile solární elektrárnu Parque Solar Cuz Cuz chilskému fondu zaměřenému na investice do obnovitelných zdrojů energie, jehož...  celý článek

Základní nástrahou jsou červi
Je libo burger z červího masa? Ve švýcarském Coopu vám ho naservírují

Neobvyklé speciality si budou moci od příštího týdne koupit zákazníci švýcarského maloobchodního řetězce Coop. V několika pobočkách budou totiž ve formě...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.