Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Záhadná hra o akcie Vítkovic. Strojařský boss čelí žalobě o miliardy

  10:58aktualizováno  10:58
Záhada akcií firmy VTK Group, jež léta kontrolovala půlku Vítkovic, stále není rozluštěna. Firma King Dawn, jež si na ně dělala nárok, žaluje nejmocnějšího českého strojaře Jana Světlíka o 2,2 miliardy korun.

Generální ředitel společnosti Vítkovice Jan Světlík je známý i jako milovník a sběratel českého výtvarného umění. (Duben 2015) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Dobrou zprávou pro majitele Vítkovic Jana Světlíka je, že ostravský soud zastavil insolvenční řízení, jež vedl proti firmě Vítkovice, a. s., zastřešující strojírenské jádro celé Světlíkovy skupiny. Soud o tom informoval počátkem tohoto týdne.

Tím ovšem výčet dobrých zpráv pro Světlíka končí, šéf Vítkovic má novou starost. Firma King Dawn na něj podala žalobu o odškodnění ve výši 2,2 miliardy korun.

King Dawn staví na tom, že před deseti lety získal „klíč“ k Vítkovicím, tedy akcie společnosti VTK Group. A ta zase kontrolovala polovinu Světlíkova impéria.

Likvidátor King Dawnu Pavel Farský tvrdí, že byla jeho firma při dávné operaci s akciemi VTK Group o 2,2 miliardy korun ošizena.

Jak k tomu podle Farského došlo? V roce 2006 King Dawn navýšil kapitál ve Světlíkově firmě VTK Group, a tím vítkovický klíč ovládl. V roce 2013 se v King Dawnu změnili majitelé a začala jeho likvidace.

Světlíkovu výhru nad King Dawn stvrdil soud. Vítkovice firmě nepatří

A likvidátor Farský prohlásil, že se ztratila hromadná akcie VTK Group, kterou by King Dawn měla stále držet.

Požádal soud o „umoření“ dokumentu, což by umožnilo vydat náhradní a s ním udržet vládu nad půlkou Vítkovic. Těm ovšem v té době opět vládl Světlík. V dubnu King Dawn „umořovací“ soud prohrál.

Světlík a jeho dva partneři prokázali, že hromadná akcie VTK Group nikdy neexistovala. Cenné papíry byly ve skutečnosti tři a všechny si Světlík s partnery od King Dawnu dávno vyzvedli. Předložili o tom dokonce protokol podepsaný tehdejším šéfem King Dawn Daliborem Fröhlichem.

Příběh tím neskončil. Umořovací řízení sice vyvrátilo existenci jedné hromadné akcie VTK Group, zato se objevila řada dalších záhad. Není jasné, jak Světlík a spol. za akcie ve více než dvoumiliardové hodnotě firmě VTK Group zaplatili.

Protokol o převzetí akcií zpochybnil sám umořovací soud, který připustil, že může jít o falzum. Ukázalo se, že Fröhlich fungoval v King Dawnu jako bílý kůň. Není jasné, kdo mu velel, jak akcie putovaly.

Je pravděpodobné, že je King Dawn nikdy nedržel, protože je tu kdysi Světlík s partnery jen na čas formálně „zaparkoval“. Farský ale staví na nejasnostech kolem celé operace. A žádá dvoumiliardovou náhradu.

Tažení Komárka, namítá Světlík

Světlík naznačuje, že žaloba je jen účelovou součástí tažení, jež proti němu léta vede miliardář Karel Komárek. „Je to jen opakování vyděračského pokusu získat smyšlený vliv na skupinu Vítkovice,“ tvrdí.

Komárek ve Vítkovicích drží minoritní podíl a snaží se do nich léta nepřátelsky vstoupit. O tom, že může dirigovat i hru kolem King Dawnu, svědčí fakt, že majetkově neprůhlednou firmu zastupuje Komárkův právník Martin Doleček. Oficiálně však Komárkovi mluvčí jakoukoli souvislost s King Dawnem vylučují.

Světlík pokládá funkci šéfa Vítkovic. Od června ho nahradí Witassek

Podle mluvčí Vítkovic Evy Kijonkové může být nová žaloba King Dawnu jen teatrální gesto. „King Dawn ji podal k nesprávnému soudu a nezaplatil soudní poplatek.“ Faktem je, že podání si mezi sebou nyní přehazují Městský a Krajský soud v Ostravě a poplatek zaplacen není.

Pro Světlíka je to další z řady nepříjemností, jež se na něj letos valí. Další jeho důležitá firma, Vítkovice Power Engineering, dál čelí insolvenčnímu návrhu. Soudu, který případ řeší, se hlásí další a další věřitelé.

Klíčová investice Vítkovic, elektrárna Adularya v Turecku, se opožďuje a hrozí, že skončí ztrátou. A stále se nedaří uzavřít jednání s bankami o novém financování, které skupina nutně potřebuje.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.