Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Žádné plísně jsme v pivu neměli, tvrdí Svijany a chtějí žalovat dTest

  19:29aktualizováno  19:29
Pivovar Svijany hodlá podat žalobu na spotřebitelský magazín dTest. Jádrem sporu je výsledek testu jedovatých mykotoxinů v pivech, který časopis zveřejnil. Tmavý speciál Svijanská kněžna jich obsahoval příliš vysoké množství. Pivovar však má k dispozici výsledky svých testů, které dokazují opak.
dTest je přesvědčen, že u soudu prokáže, že pivo mykotoxiny obsahovalo. (ilustrační snímek)

dTest je přesvědčen, že u soudu prokáže, že pivo mykotoxiny obsahovalo. (ilustrační snímek) | foto: Radek PetrášekČTK

"Podali jsme trestní oznámení a v této chvíli chystáme žalobu, protože jsme si chtěli být opravdu jisti tím, že máme všechny potřebné podklady k tomu, abychom soud vyhráli," uvedla mluvčí svijanského pivovaru Petra Winklerová.

Několik testů podle mluvčí potvrdilo, že veškerá svijanská piva jsou nezávadná. "Už v době, kdy v dTestu vyšel onen test, jsme měli v ruce výsledky prvních testů z Výzkumného ústavu pivovarského a sladařského v Brně. A i ty ostatní výsledky, které v ruce máme, jsou stejné. Muselo pravděpodobně dojít k nějakému omylu ze strany dTestu. Ale vzhledem k tomu, že dTest nechce zveřejnit ze své podstaty žádné informace, nemáme jinou cestu než to řešit soudně," řekla mluvčí.

Lidem z měsíčníku dTest připadá nastalá situace poněkud absurdní. "Naše stanovisko bylo od začátku takové, že se soudního sporu nebojíme a jsme přesvědčeni, že pravdu prokážeme. S policií spolupracujeme, poskytli jsme jim údaje, které požadovali," uvedla Nikola Švábová z dTestu.

Kněžna v testu propadla, Vozka prošel

Svijanům vadí to, že dTest nezveřejnil bližší informace o laboratoři, která test prováděla. "Pravidla mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing, jejímž jsme členem, nás zavazují k tomu, že určité informace sdělovat nesmíme. Rovněž jsme využili práva, které nám dává tiskový zákon, a s ohledem na ochranu zdroje jsme určité informace neposkytli - to se týkalo právě té laboratoře," dodala Švábová.

O co vlastně jde? Časopis dTest podrobil zkoumání pět desítek českých lahvových piv, mezi kterými nechyběly ani regionální Svijany a Rohozec. Nejvíce mykotoxinů podle výsledků bylo v tmavém speciálu Svijanská kněžna.

"V litru tohoto piva bylo nalezeno pětaosmdesát mikrogramů látky, což už je pro běžného konzumenta množství, které překračuje tolerovatelnou denní dávku, určenou podle Evropské unie," uvedla za dTest Nikola Švábová.

"Vzhledem k závažnosti výsledků testu časopisu dTest jsme neprodleně odeslali Kněžnu k rozboru do Výzkumného ústavu pivovarského a sladařského v Brně. Podle jejich měření jsou ony hodnoty mnohokrát nižší, než ve svém testu uvedl časopis dTest, a dokladují, že svijanské pivo je naprosto nezávadné," uvedl sládek Petr Menšík.

Krom Svijanské kněžny spotřebitelský magazín testoval ze zdejšího regionu ještě nealkoholického Svijanského vozku a z produkce pivovaru v Rohozci jedenáctku a třináctku Skalák. Všechna piva testem prošla.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Irácké letectvo začalo přebírat první ze dvanácti odkoupených letounů Aero...
Zbrojovky vyvezly zbraně za rekordních 18 miliard, nejvíce do Iráku

Export zbraní a vojenského materiálu z Česka dosáhl loni rekordní hodnoty 18,2 miliardy korun, v roce 2015 to bylo 15 miliard. Z jednotlivých států české...  celý článek

Stav budovy pražského Hlavního nádraží 17. října 2016
V nádražích budou sídlit úředníci i policisté, rekonstrukce se zpožďují

Rok po převodu nádraží z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty se opravy železničních stanic rozbíhají pomaleji, než stát původně předpokládal....  celý článek

Ilustrační snímek
Státní dluh stoupl na 1,789 bilionu, na každého Čecha připadá 169 tisíc

Státní dluh se v prvním pololetí zvýšil o zhruba 175 miliard korun na 1,789 bilionu Kč. Za růstem je prodej státních dluhopisů, které ministerstvo financí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.