Vizualizace budoucí podoby svinovských mostů, tak, jak ji navrhl ostravský architekt Václav Filandr.

Vizualizace budoucí podoby svinovských mostů, tak, jak ji navrhl ostravský architekt Václav Filandr. | foto: MMO

Svinovské mosty se za 400 milionů změní na moderní terminál

  • 26
Staré a nevzhledné mosty se zastávkami MHD ve Svinově se po několika odkladech dočkají modernizace. Opravy důležitého dopravního uzlu budou stát 400 milionů korun.

Zatímco vlakové nádraží ve Svinově i prostory těsně před ním se dočkaly modernizace už dávno, silniční mosty, na kterých lidé přestupují na autobusy a tramvaje, mají proměnu v moderní dopravní terminál teprve před sebou. Na reprezentativní vzhled důležitého přepravního uzlu už naštěstí obyvatelé města nebudeme čekat dlouho.

"Stavba začne v červnu. Hotová bude do dvou let. Když vše půjde dobře, skončí v březnu 2013," sdělil tento týden definitivní termíny primátor Ostravy Petr Kajnar.

Stavbu odložila odvolání firem, které nevyhrály

Loni věřil, že stavbaři začnou pracovat do konce roku. Město se totiž postaralo o demolici plata ze 70. let minulého století, které mělo původně spojit mosty s nádražím, ale nikdy nebylo dokončeno. Také vybralo sdružení firem IMOS Brno a SDS Exmost pro modernizaci mostů. Ale smlouvu nepodepsalo.

Zakázka za stamiliony byla totiž tak lákavým soustem, že hned dvě ze šesti poražených firem Subterra a Skanska se proti výsledkům výběrového řízení odvolaly. Zahájení stavby tím odsunuly na neurčito.

Úřad pro hospodářskou soutěž dal stěžovatelům zčásti za pravdu. Jeho předseda Petr Rafaj uvedl, že zadavatel porušil zákon o veřejných zakázkách. "Šlo jen o procesní drobnost...," ujišťoval Kajnar.

A Rafaj potvrdil, že drobné porušení nemělo vliv na výběr vítěze.

Náklady klesly na polovinu. "Pomohla" i krize

"Rozhodující byla cena. Firmy chtěly za práci přes 500 až 700 milionů korun s daní. Původně totiž rozpočet počítal s téměř 800 miliony. Ale my jsme nakonec dokázali stlačit cenu na polovinu. Je to i díky krizi, stavební firmy jdou teď na krev," řekl Kajnar s tím, že město si pro jistotu nechalo zpracovat dva nezávislé posudky, které potvrdily, že nabízená cena je reálná.

Vizualizace budoucí podoby svinovských mostů, tak, jak ji navrhl ostravský architekt Václav Filandr.

Firma Skanska sice nejdříve podala proti rozhodnutí Úřadu pro hospodářskou soutěž rozklad, ale nakonec se rozhodla vzít odvolání zpět. Úřad proto šetření zastavil.

"Padla tak poslední překážka, přestavbě mostů už nestojí nic v cestě. Nejpozději v květnu podepíšeme smlouvu s vítězem a předáme staveniště," uvedl Kajnar.

Modernizaci, která si příští rok vyžádá dopravní omezení (průjezdný bude vždy jen jeden ze dvou mostů), musí předcházet prodloužení Peterkovy ulice pod mosty. Ta totiž bude sloužit jako objízdná trasa, až letos začne rekonstrukce Bílovecké ulice, na které vzniknou kruhové křižovatky.

Příští rok na jaře budou stavaři pokračovat rekonstrukcí schodišťových věží, mostů i zastávek a výstavbou nových bezbariérových přístupů k zastávkám.

V blízké budoucnosti chce soukromý investor postavit v proluce po platu polyfunkční objekt, který umožní lidem dostat se "suchou nohou" z mostů až na vlakové nádraží.