Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: GTÜ

Svolávacích akcí přibývá, nejvíce aut poslal do servisu Hyundai

  • 70
Desítky tisíc majitelů osobních aut minulý rok navštívilo autoservis kvůli tomu, že automobilka se zpožděním odhalila chybu v některých dílech jejich vozu. Nejčastěji to loni bylo kvůli airbagům.

Vyplývá to za statistik státního Centra služeb pro silniční dopravu, na které se v případě hromadných svolávacích akcí automobilky obrací. Má totiž přístup do centrálního registru vozidel a může tak oslovit majitele všech dotčených vozů, kterých se závada týká.

Dopis s pozvánkou na návštěvu autoservisu dostalo loni 30 492 majitelů aut, v roce 2014 to bylo 24 643 vlastníků. Meziročně tak počet obeslaných lidí s výzvou k odstranění výrobní technické závady stoupl o více než pětinu. Celkem šlo o 16 svolávacích akcí, v roce 2014 jich bylo 14.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Zdeňka Neusara jsou závady na autech ve svolávacích akcích různé a každá automobilka má jiný problém. „Jediná závada, která se shodovala u 4 automobilek, byl airbag spolujezdce,“ dodal Neusar.

To souvisí s problémy u airbagů od výrobce Takata, který loni naplno vypukl. Kvůli nim svolaly do servisů auta automobilky Toyota, Nissan a Honda. Problém s airbagy byl celosvětově největší svolávací akcí v historii.

Nejvíce aut musela loni svolat do servisu automobilka Hyundai: kvůli závadě spínače brzdových světel muselo v Česku zamířit do opravny 6 700 majitelů aut této značky.

Největší svolávací akce čekají české řidiče zřejmě letos kvůli skandálu s emisemi u aut koncernu Volkswagen včetně Škody Auto. Automobilky ale zatím neřekly, kdy přesně a za jakých podmínek bude akce probíhat. Pro majitele vozů jsou svolávací akce zdarma, hradí je automobilka.