Amplion (ilustrační foto)

Amplion (ilustrační foto) | foto: SXC

Švýcaři omezují nádražní rozhlas, hlásí jen zpoždění a mimořádnosti

  • 107
Švýcarské dráhy SBB zkušebně omezily na první trati hlášení nádražního rozhlasu. Lidé podle nich už nepotřebují hlásit každý přípoj. Za svůj nezvyklý krok však čelí kritice ze strany některých politiků. V Česku by chtěla hlukovou zátěž na nádražích snížit i Správa železniční dopravní cesty.

SBB o změně informovaly na svých stránkách. Na trati z Curychu do Sankt Gallenu přestaly hlásit v nádražní hale hlásit pravidelné příjezdy a odjezdy vlaků a oznamují v nádražním rozhlase pouze mimořádnosti, tedy zpoždění či změnu nástupiště či koleje, na kterou má vlak přijet. Pokud je vše, jak má být, rozhlas mlčí. Hlášení o příjezdu vlaku je slyšet pouze na nástupišti, ke kterému vlak přijede.

Už od listopadu přitom na stejné trase přestal personál hlásit přípoje vlaků či na jaké straně mají cestující vystoupit také přímo ve vlakových soupravách. Změnu SBB vysvětlují tím, že v množství informací o vlacích nemusí cestující zaslechnout důležité sdělení o zpoždění či změně nástupiště nebo koleje. Argumentují i řadou aplikací v mobilních telefonech, které cestující o aktuálním provozním stavu na železnici informují.

Krok švýcarských drah vyvolal v zemi i kritiku ze strany některých politiků. SBB se chce rozhodnout na konci dubna, zda nádraží ztiší po celé zemi.

Co říká zákon

Podle zákona musí správce železnice akusticky zajistit informování cestujících, pokud je zpoždění větší než deset minut. Informace o jízdě mezinárodního vlaku a vnitrostátního expresního vlaku jsou staničním rozhlasem podávány též v anglickém nebo německém jazyce.

V Česku už hlášení ubyla

V Česku mírně snížila Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) počty hlášení už před třemi lety. Její snahou je omezit je na nejmenší možnou míru. Další případné omezování rozsahu hlášení však podle mluvčí SŽDC Kateřiny Šubové naráží na požadavky dopravců a přání cestujících.

„Snahou SŽDC je omezit hlášení jen na nezbytně nutné informace, které cestujícímu zajistí snadnou orientaci v železniční stanici a poskytne mu dostatek informací o mimořádnostech, jako jsou zpoždění vlaku, jízda odklonem či mimořádné zastavení nebo projetí vlaku ve stanici,“ řekla Šubová.

Správce železnice také žádá o evropské dotace na projekt, který má propojit její provozní aplikace s mobilními aplikacemi. Ty by ukazovaly aktuální čas odjezdu z jakékoli zastávky. Už dnes jsou běžně dostupné na webu, například všechna odjezdové a příjezdové tabule nebo aplikace sledující provoz osobních vlaků v síti SŽDC.

Jste pro omezení počtu hlášení na českých nádražích?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pátek 24. března 2017. Anketa je uzavřena.

ANO
ANO 1046
NE
NE 524