Co se ještě před nedávnem zdálo nemožné, se stalo realitou loni na podzim, kdy flotila Swissairu zůstala kvůli nedostatku peněz přilepena k zemi. Po 71 letech existence musely aerolinky loni na podzim požádat o ochranu před věřiteli.
Jen díky státní pomoci ve výši miliardy švýcarských franků dokázal Swissair přežít posledního půl roku, i když počet jím provozovaných spojů klesl o třetinu. O práci přišlo také několik tisíc zaměstnanců.
Po svém loňském krachu se Swissair ocitl pod správou své bývalé odnože Crossair, jejíž šéf Andre Dose byl zároveň pověřen vytvořením Swiss.
Nová švýcarská letecká společnost je rozšířenou verzí právě Crossairu, někdejších evropských regionálních aerolinek. Zároveň se do ní začlenily zbývající dvě třetiny strojů ze Swissairu.
S flotilou 128 letadel bude Swiss nabízet spojení do 123 míst v šedesáti zemích světa. Partnerství s American Airlines mu umožní lepší přístup na americký trh a otevře dveře i do aliance Oneworld, kde je vedle největších amerických aerolinek například i evropská jednička British Airways.
Zhruba šest tisíc bývalých zaměstnanců Swissairu nalezlo nové pracovní příležitosti ve Swissu, vesměs ovšem za horších podmínek. Třeba piloti, kteří dříve patřili k těm nejlépe placeným v Evropě, se museli smířit s poklesem mezd o 35 procent.
Dramatický pád Swissairu započal v dubnu 2001, když skupina oznámila ztrátu za rok 2000 ve výši 2,9 miliardy švýcarských franků. Špatné hospodaření bylo důsledkem přehnané a nezvládnuté expanze.
Společnost nakoupila podíly v belgické Sabeně stejně jako ve francouzské AOM a Air Liberte. Stala se významným akcionářem v portugalské TAP a Portugalii, vstoupila do South African Airways a polských aerolinek LOT. Výsledkem tohoto rozmachu ale byly pouze miliony franků převáděné každý měsíc na podporu zahraničních akvizicí.
Evropská dobrodružství nakonec Swissair pohřbila. Ve středu 27. března se tak na symbolický "poslední let" vydalo z Curychu letadlo ve stopách prvního letu z roku 1931. Mířilo do jihoafrického Kapského města a stejně jako jeho předchůdce mělo na trase naplánovaných několik mezipřistání.
Dělníci odstraňovali 27. března 2002 logo bývalých švýcarských aerolinek Swissair z budovy terminálu na letišti v Curychu. Nová nástupnická společnost Swiss zahájí provoz 31. března. |