Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


SŽDC chybí drezíny na údržbu tratí. Nešly opravit, tvrdí dodavatel

  1:00aktualizováno  1:00
Blamáží skončila zakázka Správy železniční dopravní cesty na modernizaci drezín u Traťové strojní společnosti. Firma, kterou měli podle původních plánů koupit čínští investoři, vozidla státní organizaci vůbec nedodala. Nyní jí hrozí penále v řádu desítek milionů korun.

(ilustrační snímek) | foto: CZ Loko

Čtrnáct drezín řady MUV69, které používají železničáři při opravách tratí, mělo už být modernizováno za 83 milionů korun. Traťová strojní společnost (TSS) měla podle smlouvy dodat hotová vozidla do 20 měsíců od podpisu smlouvy. Nedodala žádné.

„SŽDC nepřevzala ani jeden vůz,“ potvrdila mluvčí Správy železniční dopravní cesty Kateřina Šubová. „Po vyčerpání všech možných prostředků a řešení jsme se rozhodli pro odstoupení od smlouvy, budeme uplatňovat penále,“ dodala. Výši penále nechtěla uvést. Podle smlouvy zveřejněné na stránkách SŽDC má jít o 0,05 procenta z ceny díla za každý započatý den prodlení.

Ředitelka obchodního odboru firmy TSS Ivana Dlabajová tvrdí, že s ohledem na stav drezín bylo provedení modernizace objektivně vyloučeno. „V úvahu přicházela pouze novovýroba, která ovšem smlouvou nebyla krytá ani co do ceny, ani co do termínu plnění,“ dodala Dlabajová. Firma považuje smlouvu za ukončenou, protože uzavřený kontrakt vypršel. Penále platit nehodlá.

Na začátku roku 2015 uzavřela SŽDC několik smluv na modernizaci podobných vozidel, TSS například měla opravit sněhové frézy. Další zakázky získala společnost CZ Loko (psali jsme zde), která drezíny dodala včas.

Transakce za 240 milionů eur stále není dokončena

Správcům železnic zpoždění komplikuje údržbu tratí, neboť s modernizovanými stroji počítali. „Stávající vozy jsou technicky i morálně zastaralé. Náklady na jejich údržbu jsou nerentabilní,“ dodala Šubová. SŽDC proto vypsala novou soutěž na 50 vozidel za zhruba půl miliardy korun.

Traťová strojní společnost patří pod firmu Ostravské opravny a strojírny (OOS), kterou ovládají bratři Peter a Rudolf Šuškové. Týdeník Ekonom v roce 2010 upozornil na jejich blízkost k lidovcům, Peter Šuška byl dokonce na kandidátce KDU-ČSL do zastupitelstva.

OOS získaly řadu velkých zakázek od ČD Cargo v dobách, kdy nákladního dopravce vedl Josef Bazala. Od Českých drah pak strojírny koupily Traťovou strojní společnost. Ta se ocitla loni na jaře na seznamu firem, které mají být prodány čínským investorům.

Necelý rok poté ale transakce za 240 milionů eur (6,5 miliardy korun) stále ještě není dokončena. „Co se týče potenciálních investorů, musíme i ve smyslu platných právních závazků pouze uvést, že nedokončené transakce nebudeme komentovat,“ uvedla Dlabajová.

Zájem čínských investorů je logický. TSS a OOS jsou jedněmi z největších železničních firem v zemi a Číňané se snaží dlouho na evropských trh dostat. I proto probíhají třeba jednání o vstupu čínské CRRC do Škody Transportation.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Burzovní palác sídlí v Rybné ulici v centru Prahy.
KOMENTÁŘ: Pražská burza už není nuda. České akcie letí jako z praku

Po několika letech totálního nezájmu o české akcie se vítr letos razantně otočil a pražská burza zažívá nebývalý zájem investorů. Český akciový index od...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Řetězce šroubují ceny jen u másla a mléka, ukázalo hloubkové šetření úřadu

České úřady se dohadují o výši marže na české potraviny. Zatímco podle ministerstva zemědělství i potravinářské komory prodražují zboží Made in Czech Republic...  celý článek

Řetězec Delia by měl v Česku částečně fungovat na principu franšízy. Ten...
Krúpova Arca zacílí na vietnamské večerky. Chystá franšízu, plánuje i rozvoz

Investiční skupina Arca Capital chce změnit vietnamské večerky. Nabídne jim svoji franšízu Delia. První prodejna má začít fungovat v první polovině září ve...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.