(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: CZ Loko

SŽDC chybí drezíny na údržbu tratí. Nešly opravit, tvrdí dodavatel

  • 30
Blamáží skončila zakázka Správy železniční dopravní cesty na modernizaci drezín u Traťové strojní společnosti. Firma, kterou měli podle původních plánů koupit čínští investoři, vozidla státní organizaci vůbec nedodala. Nyní jí hrozí penále v řádu desítek milionů korun.

Čtrnáct drezín řady MUV69, které používají železničáři při opravách tratí, mělo už být modernizováno za 83 milionů korun. Traťová strojní společnost (TSS) měla podle smlouvy dodat hotová vozidla do 20 měsíců od podpisu smlouvy. Nedodala žádné.

„SŽDC nepřevzala ani jeden vůz,“ potvrdila mluvčí Správy železniční dopravní cesty Kateřina Šubová. „Po vyčerpání všech možných prostředků a řešení jsme se rozhodli pro odstoupení od smlouvy, budeme uplatňovat penále,“ dodala. Výši penále nechtěla uvést. Podle smlouvy zveřejněné na stránkách SŽDC má jít o 0,05 procenta z ceny díla za každý započatý den prodlení.

Ředitelka obchodního odboru firmy TSS Ivana Dlabajová tvrdí, že s ohledem na stav drezín bylo provedení modernizace objektivně vyloučeno. „V úvahu přicházela pouze novovýroba, která ovšem smlouvou nebyla krytá ani co do ceny, ani co do termínu plnění,“ dodala Dlabajová. Firma považuje smlouvu za ukončenou, protože uzavřený kontrakt vypršel. Penále platit nehodlá.

Na začátku roku 2015 uzavřela SŽDC několik smluv na modernizaci podobných vozidel, TSS například měla opravit sněhové frézy. Další zakázky získala společnost CZ Loko (psali jsme zde), která drezíny dodala včas.

Transakce za 240 milionů eur stále není dokončena

Správcům železnic zpoždění komplikuje údržbu tratí, neboť s modernizovanými stroji počítali. „Stávající vozy jsou technicky i morálně zastaralé. Náklady na jejich údržbu jsou nerentabilní,“ dodala Šubová. SŽDC proto vypsala novou soutěž na 50 vozidel za zhruba půl miliardy korun.

Traťová strojní společnost patří pod firmu Ostravské opravny a strojírny (OOS), kterou ovládají bratři Peter a Rudolf Šuškové. Týdeník Ekonom v roce 2010 upozornil na jejich blízkost k lidovcům, Peter Šuška byl dokonce na kandidátce KDU-ČSL do zastupitelstva.

OOS získaly řadu velkých zakázek od ČD Cargo v dobách, kdy nákladního dopravce vedl Josef Bazala. Od Českých drah pak strojírny koupily Traťovou strojní společnost. Ta se ocitla loni na jaře na seznamu firem, které mají být prodány čínským investorům.

Necelý rok poté ale transakce za 240 milionů eur (6,5 miliardy korun) stále ještě není dokončena. „Co se týče potenciálních investorů, musíme i ve smyslu platných právních závazků pouze uvést, že nedokončené transakce nebudeme komentovat,“ uvedla Dlabajová.

Zájem čínských investorů je logický. TSS a OOS jsou jedněmi z největších železničních firem v zemi a Číňané se snaží dlouho na evropských trh dostat. I proto probíhají třeba jednání o vstupu čínské CRRC do Škody Transportation.

,