Pracovní vůz MUV 74, který vyrábí CZ Loko pro Správu železniční cesty...

Pracovní vůz MUV 74, který vyrábí CZ Loko pro Správu železniční cesty modernizací drezín MUV 69 | foto: CZ Loko

Velký soud o drezíny. SŽDC chce za nedodané stroje desítky milionů

  • 9
Správa železniční dopravní cesty počítala s tím, že touto dobou bude už přes rok používat modernizované drezíny pro údržbu kolejí. Vítěz soutěže na jejich modernizaci, Traťová strojní společnost (TSS), je ale buď nedodala nebo je vyrobila se zpožděním. SŽDC teď firmu žaluje o penále.

Podání žalob potvrdil náměstek generálního ředitele SŽDC Jiří Svoboda. „Jde o několik zakázek, které TSS vyhrála a u kterých vozy vůbec nedodala nebo je modernizovala s velkým zpožděním,“ řekl Svoboda. Celkem SŽDC žaluje firmu o 29,8 milionu korun.

Minulý týden začal spor o starší kontrakt, ve kterém SŽDC žádá 6,8 milionu korun jako penále za pozdní dodání 18 vozidel MUV za 83 milionů korun a 2 drezín za 17 milionů korun. TSS je dodala, ale se zpožděním.

K soudu míří i penále za nedodání vozů v rámci čtyř smluv. Jde například o 14 kusů vozidel MUV69 za 83 milionů korun, deseti sněhových fréz za 90 milionů korun, pět modernizovaných ruských drezín (DGKU) za 74 milionů korun a sedmi strojů na výměnu pražců (SVP). Za nedodání jediného vozu bylo vyčísleno penále ve výši cca 23 milionů korun.

Drezíny nakonec opravit nešlo, tvrdí firma

TSS se k aktuálnímu stavu sporu nevyjádřila, už před dvěma týdny odpověděla obchodní ředitelka, že stanovisko pošle po skončení veletrhu Czech Raildays. Ten skončil předminulý čtvrtek. Už dříve ale chybu odmítla s tím, že s ohledem na stav drezín bylo provedení modernizace objektivně vyloučeno. „V úvahu přicházela pouze novovýroba, která ovšem smlouvou nebyla krytá ani co do ceny, ani co do termínu plnění,“ dodala Dlabajová.

Správcům železnic zpoždění komplikuje údržbu tratí, neboť s modernizovanými stroji počítali. „Stávající vozy jsou technicky i morálně zastaralé. Náklady na jejich údržbu jsou nerentabilní,“ řekla letos na jaře mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

SŽDC proto vypsala novou soutěž na 50 vozidel za zhruba půl miliardy korun, tu vyhrála společnost CZ Loko.