Používat se začne od ledna, kdy nahradí modrobílé logo z roku 2003, které firma používá prakticky od svého vzniku. Výměna loga bude probíhat postupně během pěti let, poprvé se objeví na novém jízdním řádě.
„Současné logo SŽDC má několik podob s řadou neodborných zásahů, což ztěžuje správnou identifikaci organizace. Neumožňuje jednoduché aplikování ve všech grafických prostředích a také v malých velikostech,“ uvedla státní organizace v tiskové zprávě.
O novém logu uvažovala SŽDC už dříve, v roce 2013 dokonce tehdejší ředitel Jiří Kolář chtěl název změnit na Českou železnici. Krkolomný název a zkratka pro správce a provozovatele většiny železniční sítě v Česku je sice už samozřejmostí pro lidi z oboru, pro laiky je ale často neznámou zkratkou. K výměně jména by se ale musel měnit zákon.
„Všichni si uvědomujeme složitost samotného názvu naší organizace. K tomu býváme širokou veřejností často vnímáni jako součást tzv. drah či historicky spojováni s Českými drahami. Chceme jednoduchou cestou, prostřednictvím jasného loga prezentovat význam a pozici SŽDC,“ řekl náměstek SŽDC Jiří Svoboda.
Nové logo používá hlavně oranžovou a modrou barvu, základem jsou koleje s výhybkou. SŽDC v tiskové zprávě uvedla, že od nového loga očekává zvýšení image a jasné vnímání společnosti širokou veřejností.
„Jako ústřední motiv jsme zvolili písmeno Ž stylizované jako schéma kolejiště, tři paralelní koleje propojené výhybkou. Symbol Ž je zároveň zkratkou slova Železnice, které nejlépe shrnuje jinak dlouhý a pro širší veřejnost obtížně zapamatovatelný název Správa železniční dopravní cesty. Ž jako železnice je nejlepší způsob, jak společnost SŽDC učinit všeobecně srozumitelnou a zapamatovatelnou,“ vysvětluje Pavel Zelenka ze Studia Marvil.