Změnu názvu SŽDC nechystá, musel by se kvůli tomu přepisovat zákon. | foto: SŽDC

Správce železnice má nové logo za dva miliony, krkolomný název zůstává

  • 59
Největší státní organizace podle počtu zaměstnanců změní od 1. ledna své logo. Správa železniční dopravní cesty za nový vzhled zaplatí 1,9 milionu korun. Studio Marvil SŽDC za tuto cenu navrhla samotné logo i zpracovalo grafický manuál loga a jednotný vizuální styl SŽDC.

Používat se začne od ledna, kdy nahradí modrobílé logo z roku 2003, které firma používá prakticky od svého vzniku. Výměna loga bude probíhat postupně během pěti let, poprvé se objeví na novém jízdním řádě.

„Současné logo SŽDC má několik podob s řadou neodborných zásahů, což ztěžuje správnou identifikaci organizace. Neumožňuje jednoduché aplikování ve všech grafických prostředích a také v malých velikostech,“ uvedla státní organizace v tiskové zprávě.

O novém logu uvažovala SŽDC už dříve, v roce 2013 dokonce tehdejší ředitel Jiří Kolář chtěl název změnit na Českou železnici. Krkolomný název a zkratka pro správce a provozovatele většiny železniční sítě v Česku je sice už samozřejmostí pro lidi z oboru, pro laiky je ale často neznámou zkratkou. K výměně jména by se ale musel měnit zákon.

„Všichni si uvědomujeme složitost samotného názvu naší organizace. K tomu býváme širokou veřejností často vnímáni jako součást tzv. drah či historicky spojováni s Českými drahami. Chceme jednoduchou cestou, prostřednictvím jasného loga prezentovat význam a pozici SŽDC,“ řekl náměstek SŽDC Jiří Svoboda.

Nové logo používá hlavně oranžovou a modrou barvu, základem jsou koleje s výhybkou. SŽDC v tiskové zprávě uvedla, že od nového loga očekává zvýšení image a jasné vnímání společnosti širokou veřejností.

„Jako ústřední motiv jsme zvolili písmeno Ž stylizované jako schéma kolejiště, tři paralelní koleje propojené výhybkou. Symbol Ž je zároveň zkratkou slova Železnice, které nejlépe shrnuje jinak dlouhý a pro širší veřejnost obtížně zapamatovatelný název Správa železniční dopravní cesty. Ž jako železnice je nejlepší způsob, jak společnost SŽDC učinit všeobecně srozumitelnou a zapamatovatelnou,“ vysvětluje Pavel Zelenka ze Studia Marvil.