Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Pražce a koleje seženeme, vy je dáte dohromady. SŽDC mění opravy tratí

  12:47aktualizováno  12:47
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) mění zásadním způsobem systém stavebních zakázek, za které ročně utrácí desítky miliard korun. Klíčové díly a součásti pro stavby nakoupí zvlášť a u stavařů bude poptávat jen práci. Změna má přinést zlevnění staveb. První dvě soutěže se týkají pražců a kolejnic.

Výměna výhybek v pražském metru. Vyproštění původního pražce | foto: Dopravní podnik Praha

SŽDC je dosud odkázána na to, zda si zhotovitel stavby materiál sežene a za jakou cenu - ta je pak součástí jeho celkové nabídky. Loni správce kolejí poznal odvrácenou stránku tohoto systému: společnost Klement, která měla opravit trať ze Šumperku do Hanušovic, nesehnala včas u dodavatelů materiál a ze stavby musela odejít, aniž něco opravila. Vlaky tak zbytečně několik měsíců na trati nejezdily, přičemž cestující čeká výluka opět letos. To by se s centrálně zajištěným nákupem nemělo stát.

„Vzhledem k očekávaným objemům předpokládáme zlevnění jednotlivých poptávaných prvků. Budeme moci garantovat jednotnost a kvalitu použitých materiálů a zamezíme podobným případům, jako byla loňská spolupráce s firmou Klement,“ tvrdí mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

SŽDC už vypsalo soutěže na rámcové smlouvy například na nákup kolejnic nebo betonových pražců, ale v plánu je vypsat tyto soutěže i pro samotné investice. Smlouvy by měly platit dva roky.

Certifikace na pražce má jediná firma

V případě pražců půjde ale nejspíš o soutěž s předem jasným vítězem. Díly na českou železnici musí mít certifikace, ale v řadě případů je má jen jediná firma. Betonové pražce například v tuzemsku dodává jen společnost ŽPSV Uherský Ostroh patřící španělské skupině OHL. „Třeba právě tento model bude tím rozhodujícím důvodem k větší aktivitě dodavatelů a změně současného stavu,“ říká Ptačinský.

Fotogalerie

Problém s monopolním postavením jediné firmy se týká i dalších dílů na železnici. Na ministerstvu dopravy a v SŽDC loni vznikl rozsáhlý materiál, který monopoly popisuje, ale zatím se příliš nezměnilo. Důvodem je i to, že schvalování pro českou železnici trvá dlouho a objemy jednotlivých zakázek nejsou pro zahraniční výrobce atraktivní. Rámcové smlouvy by to mohly změnit. Plány na centrální nákup přicházejí po rekordním investičním roku.

Loni SŽDC prostavěla přes 40 miliard korun, letos je rozpočet výrazně skromnější. I tak čeká cestující opět řada výluk. V pondělí například vypukne více než tříměsíční nepřetržitá výluka kvůli modernizaci tratě mezi Hradcem Králové a Jaroměří, kde vlaky nahradí autobusy. U státních zakázek nejsou centrální nákupy příliš obvyklé, využívají se zatím například u energií či plynu, v případě silničářů se tak kupuje sůl na zimní posyp.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

BMW Lipsko
Aut s hybridním motorem se Češi zatím bojí, chybí daňová podpora

Pouhé jedno procento ze všech prodaných aut v Česku jsou vozy s hybridním pohonem. Celkem se jich zatím letos prodalo 1605, což je více než za celý loňský rok,...  celý článek

Boeing 737 společnosti ČSA
Stále více Čechů létá z Ruzyně do Itálie, tradiční Frankfurt naopak padá

Miláno už není pro Čechy jen centrem nákupů, ale i východištěm do italských hor a jezer. Více se létá také do Říma, díky čemuž hlásí Letiště Václava Havla...  celý článek

Ilustrační snímek
Češi čekali na let Travel Service v Itálii 16 hodin, další uvázli v Hurghadě

Na italském letišti Lamezia Terme uvízly v pátek desítky turistů cestovních kanceláří Fischer a Exim Tours kvůli poruše letadla Travel Service. Odlet byl...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.