Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Antimonopolní úřad zakázal SŽDC uzavřít další smlouvu s Kapschem

  • 10
Do sporu o regulérnost soutěží na zabezpečení české železnice signálem GSM-R se poprvé vložil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Správě železniční dopravní cesty (SŽDC) zakázal předběžným opatřením uzavřít smlouvu na další zakázku v řádech stamilionů. Ta mířila, stejně jako všechny další, pod společnost Kapsch.

Vydání předběžného opatření potvrdil mluvčí antimonopolního úřadu Martin Švanda. „Důvodem vydání předběžného opatření je možné nezákonné nastavení zadávacích podmínek,“ řekl Švanda.

Předběžné opatření se týká soutěže na pokrytí tratí z Českých Budějovic do Českých Velenic a z Českých Budějovic do Horního Dvořiště za 216,6 milionu korun. Stížnost podala společnost Vegacom, která chtěla přijít s technologií od společnosti Nokia Networks. Ta si už stěžuje na jiné zakázky na GSM-R v Česku u Evropské komise. 

Do GSM-R v Česku už SŽDC investovala více než dvě miliardy korun, další zakázky v hodnotě kolem jedné miliardy se soutěží. Všechny dosud skončily stejným scénářem: vítězstvím firmy Kapsch. Vegacom i Nokia už dříve uvedly, že zakázky jsou napsané tak, že nikdo jiný vyhrát nemůže. Nokia vedla podobný spor v Polsku, kde se nakonec soutěže uvolnily a zabezpečení výrazně zlevnilo. 

Jiné zařízení než od firmy Kapsch se využít nedá

Nastavení podmínek pro Kapsch potvrdil i znalecký posudek, který si Vegacom nechal nedávno zpracovat. „Požadavky na výkon nebo funkci jsou realizovatelné pouze technologií výrobce stávající rozšiřované technologie,“ napsal znalec Václav Bláha do závěru znaleckého posudku. V praxi to znamená, že se nedá využít jiné zařízení než od firmy Kapsch.

SŽDC opakovaně odmítá, že by soutěž byla vypsána diskriminačně, před několika dny se za správce českých kolejí postavilo i ministerstvo dopravy. „Zadávací podmínky pro GSM-R a ETCS jsou nastavovány v souladu se zákonem o veřejných zakázkách tak, aby byla vždy zajištěna bezpečnost provozu, vzájemná kompatibilita obou systémů i uvnitř nich a zajištěn jejich bezporuchový chod. V tuto chvíli nemáme žádné informace o tom, že by zadávací dokumentace byla nestandardní,“ řekl Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva dopravy. 

Případný problém se soutěžemi může mít velké dopady i na čerpání evropských dotací na dopravu. Právě ty stavby na GSM-R výrazně podporují.