Nové vozidlo SŽDC s označením MTW 100.013/7 je speciálně navržené pro práce na...

Nové vozidlo SŽDC s označením MTW 100.013/7 je speciálně navržené pro práce na trakčním vedením. | foto: SŽDC

Správce železnic má unikátní vozy pro troleje. Jeden za 59 milionů

  • 17
Správa železniční dopravní cesty převzala tento týden po mnoha letech první nové speciální vozidlo pro kontrolu, údržbu a opravu trakčního vedení. Vyrobila ho jednička v oboru speciálních vozidel pro železnice, rakouská společnost Plasser & Theurer.

Vozidlo s označením MTW 100.013/7 je speciálně navržené pro práce na trakčním vedení. Po dlouhé době je to nový stroj, dosud SŽDC šla spíše cestou modernizací těch starších.

Správci kolejí objednali na základě kontraktu z října 2015 dodávku tří vozů v celkové hodnotě 176,3 milionu korun. Jedno vozidlo tak přijde na 58,7 milionu bez DPH. První už přijelo z Lince do Brna, další dva vozy dodají Rakušané na podzim.

„Stávající technika postupně dosluhuje. Z tohoto pohledu je nákup nových vozidel speciálně navržených pro údržbu trakčního vedení skutečně revolučním krokem. V minulosti se totiž vždy jednalo o úpravu konstrukce motorových vozů využívaných především pro osobní dopravu,“ řekl Jiří Svoboda, náměstek generálního ředitele SŽDC pro provozuschopnost dráhy.

Správa v poslední době výrazně investovala do modernizace pracovních vozidel, výraznou proměnou prošly drezíny. Ne všechny soutěže ale dopadly dobře. Správce železnice stále čeká na drezíny, které měly dodat Ostravské opravy a strojírny (více jsme psali zde).

Čtyřnápravové vozidlo s výkonem 520 kW znamená podle Svobody změnu technologie práce a výrazně vyšší nároky na kvalifikaci obsluhy. Vozidlo se od jiných liší hlavně svoji délkou 21,4 metru. Je o 2,5 metru delší než standardně vyráběná vozidla řady MTW 100.

Navíc má soubor kamer, které zprostředkovávají strojvedoucímu i osádce nejen dokonalý přehled o okolí vozidla, ale i dohled nad stavem a činností mechanizace i měřicího sběrače.