Na nádraží Praha - Hostivař je přístupné jedno nové nástupiště.

Na nádraží Praha - Hostivař je přístupné jedno nové nástupiště. | foto: Tadeáš HavlíkMetro.cz

Obří tendr na železnici opět začíná. Podmínky jdou proti původnímu vítězi

  • 79
Správa železniční dopravní cesty vypsala znovu zakázku na modernizaci tratě mezi nádražím Praha-Hostivař a vinohradskými tunely. Největší soutěž letošního roku na železnici ale upravila tak, že se do ní vítěz zrušené soutěže nemůže přihlásit.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zakázku za 3,6 miliardy vypsala na poslední chvíli ještě podle platnosti stávajícího zákona o veřejných zakázkách, od 1. října platí nový. Zatímco odhadovaná cena zůstala stejná, podmínky jsou jiné.

„Nejdůležitější změny jsou pro odstranění předchozích nejasností. Tedy je stanoven požadavek na zajištění vybraných prací a dodávek hlavním zhotovitelem a stanovena tomu odpovídající část kvalifikace, která musí být prokázána hlavním zhotovitelem. Na prokázání zajištění subdodavatelských vztahů je nutné před podpisem smlouvy o dílo doložit smlouvy se subdodavateli,“ řekla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Původní vítěz mimo hru

Vyhráli, ale obří zakázku na železnici nezískali. Teď chtějí 200 milionů

S novými podmínkami má ale problém firma Chládek a Tintěra Litoměřice. Tu doporučila po dlouhém zkoumání hodnotící komise jako vítěze původní soutěže, když nabídla, že zakázku postaví za 3,4 miliardy. Ostatní zájemci byli výrazně nad rozpočtovou cenou.

Chládek a Tintěra Litoměřice se ještě snaží rozhodnutí zvrátit u antimonopolního úřadu, SŽDC si nechala v nové soutěži zadní vrátka pro případ, že by ji ÚOHS přikázal uzavřít smlouvu s původním vítězem.

Podle obchodního ředitele Chládka a Tintěry Litoměřice Pavla Stoulila jsou nové podmínky namířené proti nim. „Většina personálu musí mít zkušenost se stavbou nad 540 milionů. Je to hranice, kterou těsně nesplňujeme,“ říká Stoulil. Původně byla tato hranice pouze pro pozici stavbyvedoucího, tu firma splňuje.

Fotogalerie

Přísnější je také možnost prokázání kvalifikace prostřednictvím subdodavatele, osm základních mostů musí stavět přímo vítěz soutěže. Zvýšené jsou taky požadavky na pojištění, jistoty a minimální obraty.

Zákon o veřejných zakázkách umožňuje při novém vyhlášení soutěže změnit kvalifikační kritéria. „V případě, že však předchozí řízení bylo zrušeno z důvodu nemožnosti učinit jednoznačný závěr o posouzení kvalifikace uchazečů, pak by v novém vyhlášení mělo být upřesnění a rozepsání kvalifikace, nikoliv rozšíření tak, aby vznikla nemožnost přihlásit se do nové soutěže původním dodavatelům,“ říká Lucie Moravčíková, vedoucí právního oddělení společnosti Otidea zabývající se veřejnými zakázkami.

Podle Stoulila zatím není jasné, zda se do nové soutěže přihlásí, čekají na výsledek řízení u ÚOHS. Pokud neuspějí, nejspíše budou muset vytvořit sdružení firem.