Chátrající budova pražského Hlavního nádraží na snímku ze srpna 2014

Chátrající budova pražského Hlavního nádraží na snímku ze srpna 2014 | foto:  Petr Topič, MAFRA

Italská éra hlavního nádraží končí, Grandi Stazioni chce miliardu

  • 61
Prostory nejrušnější české železniční stanice přebere v neděli ve čtyři odpoledne do své péče od italské firmy Grandi Stazioni Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Nejde o rozvod v dobrém. Spor o nádraží bude zaměstnávat právníky a soudy ještě dlouho.

„Pro nás je prioritou, aby cestující vůbec nepoznali, že došlo ke změně,“ říká Tomáš Drmola, náměstek SŽDC. Na správu přešla smlouva, již s firmou založenou italskými státními železnicemi Ferrovie dello Stato Italiane a Evropskou bankou pro obnovu a rozvoj (EBRD) uzavíraly v roce 2003 České dráhy.

SŽDC nechá nádraží zatím bez soutěže spravovat stejnou firmu, která nyní pracuje pro Grandi Stazioni: ISS Facility Services.

Ve hře je hodně peněz: Italové utratili na nádraží přes miliardu korun, a kdyby splnili všechny podmínky smlouvy, mohli mít celý areál pronajatý ještě dalších třicet let. I proto teď chtějí nemalé odškodné, SŽDC ale platit nic nehodlá.

V posledním dopise firma Grandi Stazioni napsala členům správní rady, že bude požadovat nejméně miliardu korun odstupného.

„Kromě technického zhodnocení máme nejméně nárok i na vrácení předplacení věcného nájemného. Prodlení s úhradou kompenzace je spojeno se smluvní pokutou ve výši 0,5 procenta denně, což představuje více než miliardu ročně, a ještě zákonným úrokem z prodlení,“ napsali právníci společnosti členům správní rady SŽDC.

Podle Drmoly se však ve smlouvě mluví pouze o možném uhrazení technického zhodnocení po odpisech, nikoliv o výši investice. Navíc smlouva skončí a zůstatková cena v ní je 0 korun. Nájemní smlouva má skončit, protože Grandi Stazioni nesplnila podmínky pro prodloužení.

„Požadovat mohou cokoliv, třeba modré z nebe, ale musí prokázat, že na to, co požadují, mají též nárok. A o tom, na co mají nárok, nechť rozhodne soud,“ dodal Drmola.

Dá se tak očekávat velká právní bitva. Grandi Stazioni zastupuje hlavně advokátní kancelář Wein- hold Legal, SŽDC využívá v tomto sporu zejména služeb Advokátní kanceláře Kříž a spol.

K opravě Fantovy budovy se Italové neměli

Italové pražské hlavní nádraží proměnili výrazně k lepšímu, ale zejména tam, kde jim následný pronájem obchodních prostor vydělával. Podle smlouvy měli do roku 2013 opravit i historickou Fantovu budovu. K její rekonstrukci se ale příliš neměli. Už v roce 2013 tak mohly České dráhy smlouvu ukončit. Jenže tehdejší vedení prodloužilo smlouvu na další tři roky.

Italové tři roky navíc nevyužili, budovu opravit nestihli. I když kolem ní vyrostlo lešení, opravovalo se tempem, proti němuž jsou kritizované pomalé stavební práce na českých dálnicích bleskurychlé.

Nádraží zvládneme opravit sami. Italové měli času dost, říká náměstek SŽDC

Grandi Stazioni v dopise SŽDC vysvětluje důvody zpoždění například tím, že jim České dráhy neposkytly dostatečnou součinnost nebo že technický stav budovy byl mnohem horší, než čekali. V dlouhém seznamu výmluv figuruje i hospodářská krize nebo provoz na magistrále.

Firma Grandi Stazioni zkoušela do poslední chvíle prosadit smlouvu, podle níž nádraží opraví do roku 2018. Nádraží v Mariánských Lázních, které má společnost rovněž pronajaté, se spory ohledně hlavního nádraží v Praze netýkají.

Rekonstrukce se značně protáhne

Firma investovala do hlavního nádraží 1,2 miliardy korun, rekonstruované prostory otevíral v roce 2010 i italský prezident. Tamější železnice se letos podílu v Grandi Stazioni zbavila a prodala ho společnosti, kterou tvoří infrastrukturální fondy Antin a ICAMAP a investorská skupina Borletti Group. EBRD je s 39 procenty stále druhým vlastníkem.

Drmola tvrdí, že nejjednodušší řešení by bylo, kdyby Italové pokračovali. Argumentuje ale právními posudky i stanoviskem antimonopolního úřadu, že by šlo o porušení zákona o veřejných zakázkách. Italové naopak přišli se svým právním posudkem, že smlouvu prodloužit lze.

Firma Grandi Stazioni zkoušela různé tlaky: od návštěv velvyslance u ministra dopravy až po spoustu dopisů správní radě SŽDC. Tu ale neobměkčila, takže byl v pátek definitivně konec Italů na nádraží schválen.

Podle posledních dostupných výsledků Grandi Stazioni za rok 2014 firma na nájmech obchodních prostor na hlavním nádraží utržila 145 milionů korun. Stále také měla více než půlmiliardový úvěr.

SŽDC plánuje, že nájemcům nechá stejné smlouvy, jako mají dosud. Pro samotnou rekonstrukci hlavní budovy ale bude muset udělat projekt a vybrat v soutěži nového zhotovitele. Rekonstrukce se tak značně protáhne.