Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

SŽDC chybovala s ceníkem, nákladním dopravcům vrátí desítky milionů

  10:51aktualizováno  10:51
Zdražení poplatku za použití tuzemských kolejí, o kterém loni rozhodla Správa železniční dopravní cesty, neplatí. Správa železnic vrátí nákladním dopravcům několik desítek milionů korun, které vybrala navíc podle neplatného ceníku.

Spor o poplatky je u konce. Dopravci se diví, proč trval tak dlouho. Ilustrační snímek | foto: ČD Cargo

Po více než roce končí totiž spor mezi dopravci a SŽDC o cenách dopravní cesty za rok 2012. Ministerstvo dopravy rozhodlo, že zdražení z loňského roku bylo neplatné, a potvrdilo tak rozhodnutí Drážního úřadu, na který se obrátili hlavně soukromí dopravci.

"Prohlášení o dráze (které řeší i ceny za použití dopravní cesty, pozn. redakce) musí být vydáno nejpozději 12 měsíců před okamžikem platnosti jízdního řádu, SŽDC vydala změnu prohlášení o dráze již v období platnosti jízdního řádu," řekla Andrea Volaříková z tiskového oddělení ministerstva dopravy. O zdražení rozhodla správa železnic pro loňský a část letošního roku.

Úřad bude vracet desítky milionů

SŽDC teď musí rozdíl mezi rokem 2012 a 2011 vrátit. Podle Jakuba Ptačinského z tiskového oddělení SŽDC úřad ještě přesnou částku nespočítal. "Předpokládaný dopad do hospodaření bude v řádu desítek milionů korun," řekl Ptačinský. Pozdní oznámení výše poplatků je chybou ještě bývalého vedení SŽDC, kterému tehdy šéfoval Pavel Habarta.

Dopravci rozhodnutí ministerstva vítají, současně se ale diví, proč vše trvalo tak dlouho. "Všichni se shodli, že zvýšení poplatků od ledna 2012 bylo protizákonné a neplatné. Úřady se však tři čtvrtě roku točily na formalitách a přehazovaly si odpovědnost. Tím, že stát nebyl schopen včas stanovit jasné ceny, znevýhodnil především svoji vlastní organizaci (SŽDC). Je s podivem, že stát není schopný určit regulované ceny ani do konce období, do kdy mají platit," řekl ředitel vnějších vztahů přepravní společnosti AWT Petr Jonák.

Nejdražší poplatky ve střední Evropě

Poplatky pro nákladní dopravce jsou na českých kolejích nejvyšší ve střední a východní Evropě. Tranzitní vlaky proto ČR objíždějí, i když by to přes české území měly výrazně kratší.

Obdobně řeší úřady i výši poplatků na letošní první pololetí. Od 1. července letošního roku bude platit nový ceník, ten už dopravci nenapadají, protože byl ohlášen včas. V létě by měly klesnout poplatky nákladním dopravcům, naopak zdraží jízda osobních vlaků.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.