Modernizace 4. koridoru zatím skončila ve stanici Praha - Hostivař.

Modernizace 4. koridoru zatím skončila ve stanici Praha - Hostivař. | foto: Tadeáš HavlíkMetro.cz

SŽDC náhle zrušila největší železniční tendr. Ministru Ťokovi se to nelíbí

  • 96
Nejméně půlroční zpoždění nabere rekonstrukce čtvrtého koridoru mezi vinohradskými tunely a nádražím v Praze-Hostivaři. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) totiž svoji největší zakázku v letošním roce nečekaně zrušila. Ministr dopravy Dan Ťok se zrušením tendru nesouhlasí a pošle na správce českých kolejí kontrolu.

V nadsázce řečeno šlo o souboj Davida s několika Goliáši. Nejnižší cenu v soutěži nabídla firma Chládek a Tintěra Litoměřice, pro kterou by šlo o největší zakázku v historii firmy. Oproti svým konkurentům byla levnější o 800 milionů korun. Zakázku s odhadovanou cenou 3,6 miliardy chtěla dodat za 3,4 miliardy, druhé v pořadí bylo sdružení dvou velkých nadnárodních firem Strabag a Eurovia.

Hodnotící komise sice už v červenci doporučila SŽDC uzavřít smlouvu s firmou Chládek a Tintěra, SŽDC ale ve středu nečekaně rozeslalo oznámení o zrušení soutěže. Vysvětlení konce soutěže není příliš konkrétní. „Důvodem pro rozhodnutí je zadavatelem zjištěná nemožnost učinit jednoznačný závěr o posouzení kvalifikace uchazečů,“ uvedla SŽDC v rozhodnutí, které má iDNES.cz k dispozici. Konec soutěže potvrdil mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

„Při posuzování kvalifikace uchazečů totiž zadavatel zjistil, že obecný způsob, jakým je stanoven technický kvalifikační požadavek na předložení seznamu významných stavebních prací, neumožňuje v tomto konkrétním případě učinit jednoznačný závěr o prokázání splnění tohoto technického kvalifikačního předpokladu uchazeči,“ uvedl mluvčí.

SŽDC podle něj v žádném případě nerozporuje nabídnuté ceny, ani připravenost jednotlivých uchazečů, či jejich dodavatelské vztahy. „Nechceme však, aby kvůli nejednoznačnosti při posuzování kvalifikace byla tato zakázka dlouhodobě blokována následnými odvoláními neúspěšných uchazečů a případnými dalšími spory,“ dodal Ptačinský.

Ministr dopravy Dan Ťok se zrušením tendru nesouhlasí a pošle na správce českých kolejí kontrolu. „Zrušení soutěže se mi nelíbí. Nechám si od vedení SŽDC vysvětlit proč k tomuto kroku přistoupili a pošlu na SŽDC kontrolu, aby prověřila, jestli byly všechny kroky a průběh vyhodnocení byly v pořádku,“ sdělil Ťok.

Důvod zrušení zakázky zpochybnila i Kateřina Koláčková, ředitelka společnosti OTIDEA, která se zabývá administrací a poradenstvím ve věci veřejných zakázek. „Pokud by důvodem pro zrušení bylo skutečně jen to, že nebylo možné zjistit a učinit jednoznačný závěr o posouzení kvalifikace uchazečů, pak je dle našeho názorů takový důvod nedostatečný. Zákon definuje zcela jednoznačně důvody pro zrušení a takový důvod, který se uvádí, se v rámci zákona nenachází,“ uvedla Koláčková.

„Pod náklady rozhodně nejdeme“

Pro Chládek a Tintěra Litoměřice by šlo o největší zakázku v historii, firma ale tvrdí, že je na ni připravena. Na železnici se pohybuje prakticky od svého vzniku, dosud za ní jsou spíše zakázky v řádech stamilionů korun. Za nižší cenou si vítězná firma stojí a tvrdí, že rozhodně nejde pod náklady.

„Byli jsme plně připraveni zakázku provést, dodavatelský systém byl připraven. Zřejmě ale některé větší nadnárodní firmy neunesly to, že jsme je porazili. Důvodům zrušení nerozumíme, jsou mlhavé a účelové,“ řekl iDNES.cz obchodní ředitel firmy Pavel Stoulil. Společnost zatím neuvedla, zda se bude odvolávat.

Modernizované nádraží Praha - Hostivař

Svou spolehlivost firma dokládá tím, že v případě posledních velkých zakázek, které pro SŽDC odvedla, s ní nebyly problémy. „Z hlediska vlastních kapacit patříme mezi tři největší podniky v zemi. Naše cena je kalkulovaná a reálná. K zamyšlení jsou možná ceny ostatních uchazečů,“ uvedl Stoulil. Firma za poslední finanční rok dosáhla obratu 2,6 miliardy korun.

Šest kilometrů dlouhý úsek má zrychlit cestování po čtvrtém koridoru do Českých Budějovic, čeká ho kompletní modernizace na čtyři koleje a vyšší rychlost. Pro cestující bude znamenat omezení během stavby, ta má trvat čtyři roky.

Vyhlášení nové soutěže SŽDC chystá v nejbližších měsících, práce chce zahájit na jaře 2017.

Po loňském investičním rekordu letos SŽDC dá do modernizace železnice podstatně méně peněz. Některé firmy z oboru už proto ohlásily, že budou muset propouštět.