T-Mobile zdražuje, ostatní čekají

  • 117
Zatímco do konce roku se melouny valily k zákazníkům T-Mobilu, od února tomu bude naopak. Druhý největší provozovatel mobilních telefonů v Česku se rozhodl zdražit některé své služby. Je to po dlouhé řadě cenově výhodných nabídek první krok opačným směrem. Nové zákazníky a nové tržby už není kde brát, proto se zájem otáčí na stávající klienty.

Ti, kteří mají standardní tarify s větším počtem volných minut, budou mít od prvního února posílání textových zpráv až o sedmdesát procent dražší. Všem T-Mobile zpoplatní volání do hlasové schránky. Zvýšit ceny u už uzavřených smluv si přitom zatím nikdo nedovolil.

Poslední zásah do peněženek T-Mobile připravil tím, že začne vybírat peníze za posílání SMS z internetu. Eurotel ani Oskar zatím žádnou úpravu cen neoznámili.

Mobilní služby po dlouhé době zdraží
Doba, kdy mobilní operátoři soutěžili o zájem lidí příznivými cenami, patrně definitivně skončila. Období lákání a zlevňování telefonních mobilních služeb odzvonil paradoxně T-Mobile (původně Paegas). Ten byl přitom po svém vstupu na trh hybnou silou při snižování cen ve snaze, aby se mobil stal samozřejmostí pro každého Čecha.

Boj o zákazníky ovšem nyní skončil: mobilní telefon má okolo pětaosmdesáti procent obyvatel. Právě velmi vysoký počet majitelů přístrojů je důvodem, proč si T-Mobile může dovolit zvyšovat ceny. Od února tedy zdraží textové zprávy, znovu se bude platit za volání do hlasové schránky.

Zdražení umožňuje T-Mobilu telekomunikační zákon i fakt, že už firma nemusí dodržovat slib cenové výhodnosti, který dala telekomunikačnímu úřadu při udělení licence na provoz sítě mobilních telefonů.

"Stále zůstáváme o dvacet procent výhodnější než náš hlavní konkurent," brání cenové úpravy mluvčí T-Mobilu Jiří Hájek a dodává, že nové ceny společnosti jsou nejpřehlednější v její historii. "Řada cenových úprav, které jsme nyní provedli, lépe vystihuje strukturu volání našich zákazníků," říká Hájek. Přeloženo do češtiny: za služby je třeba zaplatit.

Zdražení textových zpráv a zpoplatnění volání do hlasové schránky se dotkne každého, kdo má s T-Mobilem uzavřenou smlouvu (ale nemá tarif HIT). U tarifů s více volnými minutami jde o sedmdesátiprocentní zdražení: tedy člověk, který měsíčně pošle sto zpráv, zaplatí místo stokoruny 170 korun.

Mluvčí T-Mobilu ujišťuje, že kromě toho zůstávají staré tarifní programy platit v nezměněné podobě. I tak je to poprvé, kdy někdo zdražil ceny u již uzavřených smluv. Dosud si to nikdo z operátorů netroufl. Proto si dodnes nechává například u Eurotelu řada lidí původní tarif Start, kde měli minutu volání do své sítě za korunu.

"Proto dáváme zákazníkům čas a oznamuje změny s dostatečným předstihem," říká Hájek. Podle obchodních podmínek mohou klienti T-Mobilu na změnu cen buď nadávat a přijmout ji, nebo vypovědět smlouvu.

Asi nejdiskutovanější krok T-Mobilu, zpoplatnění posílání textovek z internetu, ublíží zejména provozovatelům internetových portálů. Běžnému majiteli mobilu a internetového připojení spíše znepříjemní život. Za SMS zprávu bude platit stejně, jako kdyby ji poslal z telefonu. Jediné, co T-Mobile zlevní, bude volání na pevnou linku pro majitele karet Twist: o 2,90 Kč za minutu.

Konkurenční Eurotel a Oskar zatím o plánech se svými cenami mlčí a čekají na reakci zákazníků T-Mobilu. Eurotel doposud ceny velmi opatrně a mírně snižoval, Oskar se stále drží zásady výhodných cen. O zpoplatnění posílání textových zpráv z internetu ovšem uvažují všichni.

,