Fasáda teplického nádraží se měla opravovat již v roce 2006, ale rekonstrukce...

Fasáda teplického nádraží se měla opravovat již v roce 2006, ale rekonstrukce byla zastavena kvůli nedostatku peněz. | foto: Ondřej Bičiště, MF DNES

Dráhy reagují na konkurenci cenovým paradoxem: jedete blíž, platíte víc

  • 317
Dráhy umějí velice rychle zlevnit své jízdenky i o třetinu, když se někde objeví konkurence. A jinde naopak dál vybírat za každý ujetý kilometr klidně dvojnásobek. Zatím posledním případem je spojení mezi Prahou a Teplicemi.

Na trať mezi oběma městy vtrhla s novou autobusovou linkou společnost Arriva s výrazně nižší cenou. A České dráhy zareagovaly. Jízdenky zlevnily ze 109 na 69 korun, tedy o více než třetinu. Jenže ceny lístků z ostatních stanic na trase zůstaly stejné, takže například i jízdenka z Roudnice nad Labem do Prahy je dražší než z Teplic. „Jsme rádi, že konkurence pomáhá cestujícím, jen se bojíme, abychom toto nakonec neplatili z daní,“ říká šéf Arrivy Daniel Adamka.

Podobné případy znají pasažéři z jiných tratí. Nejznámější je spojení mezi Prahou a Ostravou, kde jsou nižší ceny jízdenek mezi stanicemi, ve kterých zastavují soukromníci.

Například kvůli zastavování Leo Expressu České dráhy v prosinci změnily svůj ceník z Kolína. Podobně mají České dráhy speciální ceny na trasách, kde jim konkurují autobusy.

České dráhy na takovém kroku nevidí nic divného. „Cílem společnosti je dosáhnout co nejvyšší tržby na otevřeném dopravním trhu,“ vysvětluje mluvčí Petr Šťáhlavský. Při stanovení cen musí vzít České dráhy podle Šťáhlavského v úvahu veškeré souvislosti, které na trase jsou. V případě Teplic je to především konkurence.

Běžnou praxí se na české železnici i u soukromých dopravců stalo, že při spojení mezi některými městy se vyplatí rozdělit cestu do dvou lístků. Například u RegioJetu při nákupu jízdenky z Prahy do Žiliny zaplatíte 230 korun. Když si však koupíte jízdenku z Prahy do Ostravy az Ostravy do Žiliny stejným vlakem, zaplatíte jen 216 Kč.

Běžný kilometrový tarif je přežitkem

České dráhy přišly s akčními cenami do vybraných destinací už před dvaceti lety kvůli tomu, že u některých tras je železnice v nevýhodě oproti silnici delším trasováním.

Podle Miroslava Vyky ze Svazu cestujících ve veřejné dopravě takové případy ukazují, že běžný tarif, kdy se vypočítává cena jízdenky podle projetých kilometrů, je už přežitkem z doby lepenkových jízdenek.

„Klíčové by mělo být, aby cena odpovídala kvalitě nabízené služby,“ dodal Vyka. To se však na české železnici často neděje. Tarifní chaos na trase Praha–Ostrava nicméně ukazuje, že lidé s tím problémy nemají, protože všem třem dopravcům rostou počty zákazníků.

Podobné nelogičnosti v cenách jsou běžné v letecké dopravě, kde cenu ještě více určuje konkurence a letenka na jiný kontinent může být levnější než po Evropě.