Tatra a Liaz: Letos je šance na oživení

V minulém týdnu proběhly valné hromady akciových společností Tatra a Truck International (dříve Škoda Liaz). Akcionáři obou firem zhodnotili dopady ekonomické krize, která ve druhé polovině 90. let postihla i výrobce nákladních automobilů. Tatra oslavila 150. výročí založení.

Kopřivnická Tatra uzavřela loňský rok se ztrátou 2,6 miliardy korun. Do záporného hospodářského výsledku se promítlo navýšení opravných položek na investice v dceřiných společnostech a vysoké zadlužení podniku. Plynulému rozvoji firmy bránila také nestabilita hlavního akcionáře Škody Plzeň.

V červenci byla firma zařazena do vládního revitalizačního programu. Tento fakt se příznivě projevil ve zvýšené výrobě automobilů na konci roku. Celková výroba dosáhla 1209 kusů, prodej 1123 kusů.

Letos se Tatra soustředí především na snižování režijních nákladů a technickou inovaci vozů řad TERRNO, JAMAL a FORCE. Vývoj se zaměřuje na motory splňující ekologické normy EURO II a EURO III.

V sobotu 2. září proběhly v Kopřivnici oslavy 150. výročí založení automobilky. Její vedení by uvítalo rychlý vstup strategického partnera, což podpořil i ministr průmyslu a obchodu Miroslav Grégr.

Akciová společnost Truck International Mnichovo Hradiště hospodařila loni se ztrátou 1,037 miliardy korun. Celková produkce v loňském roce dosáhla 138 vozů.

Společnost je stoprocentním vlastníkem holdingu stejného jména, ve kterém jsou sdruženy firmy Škoda Mnichovo Hradiště (výroba nákladních vozidel), Škoda Motory, Škoda Liberec (výroba náprav) a Škoda Mělník (výroba rámů).

Hlavním výrobním programem společnosti jsou dvě řady nákladních vozidel označené 300 a 400.

Řada 300 pokrývá celý rozsah provedení od návěsů a sklápěčů až k speciálním podvozkům. Zástupcem řady 400 byl dosud pouze návěsový tahač s obchodním názvem XENA. V současné době se začíná s výrobou sklápěče FOX.

Na období let 2000 - 2002 je připraven plán restruktualizace společnosti, který zahrnuje především snížení fixních nákladů a zvýšení kvality a konkurenceschopnosti výrobků.

Oba tradiční čeští producenti nákladních vozidel věří, že letos se podaří nastartovat výrobu a vyvést firmy z červených čísel.