Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Pro Tatru nastává období sklizně. Češi ji neumí docenit, říká šéf firmy

  5:25aktualizováno  5:25
Bangalore (Od našeho zpravodaje) - Tatra už do Indie historicky dodala přes devět tisíc aut. Sedm tisíc z nich by pořád mělo být v provozu. „Posledních dva a půl roku od nás ale Indové nekoupili ani šroubek,“ popisuje šéf Tatry Petr Rusek situaci, která se teď novou poptávkou po třech stovkách speciálních vozů opět mění.

Kamion Tatra v indické licenci továrny BEML (radarový komplet) vystavený na veletrhu v Bangalore. | foto: Jakub Pokorný, iDNES.cz

Šéf kopřivnické Tatry Petr Rusek měl ve čtvrtek šťastný den. V indickém Bengalúru podepsal memorandum na dodávku stovek vojenských aut pro místní armádu. Poté Rusek poskytl rozhovor MF DNES.

Kdy se tedy Tatra vrátí do Indie?
Tatra kdysi v Indii byla, ještě za minulých majitelů. Když vznikla Tatra Trucks (nový název firmy, pozn. red.), začali jsme tvrdě pracovat na tom, abychom se sem dostali zpátky.

Je to dva a půl roku co sem jezdíme. Pomáhá nám hodně ministerstvo obrany, ministerstvo zahraničí a velvyslanec. Je to taková týmová práce. Vlastně jsme se už do Indie vrátili, protože indický ministr obrany nám už nyní řekl, že „problém Tatra“ je vyřešen (více o problémech Tatry v Indii čtěte zde).

Máte už tedy něco jistého v kapse?
Máme poptávky od státního podniku BEML, který tu montoval Tatry a dodával je armádě. Máme poptávku na 337 vozidel, ale nedá se dělat všechno najednou. Tak jsme si stanovili nějaké priority. Domluvili jsme se na devatenácti nejkomplikovanějších vozech, které sem půjdou jako první.

Co to znamená nejkomplikovanější?
To je šestinápravové vozidlo, má tedy pohon dvanáct krát dvanáct. Oni ta auta používají pro opravdu strategické projekty a ta vozidla by do Indie měla jít do poloviny letošního roku.

A Tatry, které vidíme všude kolem?
To jsou auta, která Indové dostali v minulosti za bývalého majitele, udržují je a docházejí jim náhradní díly. Sem už bylo historicky dodáno přes devět tisíc vozů Tatra. Odhadujeme, že asi sedm tisíc z nich by pořád mělo být v provozu. Tvoří páteř kolových jednotek indické armády. Posledních dva a půl roku však od nás nekoupili z náhradních dílů ani šroubek.

Oni si náhradní díly sháněli různě jinde od neoriginálních dodavatelů a to se pak negativně projevilo na provozuschopnosti aut. Máme seznam dílů, které potřebují nejnaléhavěji.

Fotogalerie

Těch 337 aut by chtěli Indové dostat do kdy?
Požadavek byl do 31. března. Ale to samozřejmě nejde. Dodáme je do konce roku 2015. Co se týká roku 2016, tak jsem zaslechl – ale zatím zcela neoficiálně – číslo sedm set.

Jak vypadá proces výroby? Kompletní vůz se montuje až tady?
Na Tatře je čím dál víc indické práce, kterou zajišťuje státní podnik BEML. Výrobu klíčových dílů ale přesto chceme zachovat u nás. Jde hlavně o podvozek. Takové věci, jako kabinu nebo sestavení motoru, to se dělá v Indii. Chceme jim pomoci, aby toho dokázali vyrábět čím dál víc.

Pro Čechy by bylo asi překvapení, v jakých různých úpravách Tatra po Indii jezdí...
Já ani všechny neznám a o některých oni nemluví ani před námi. Když to zobecním, Češi pořádně netuší, co vlastně Tatra je. Berou ji jako obyčejný strojírenský podnik. Ale když vidíte v cizině, jak ji uživatelé oceňují, tak v tomhle směru se mají Češi ještě co učit.

Pokouší se v Asii Tatru někdo kopírovat?
Nemyslím. Máme unikátní řešení podvozku, ale je to poměrně složité. Oni se na našem podvozku snaží budovat nějaké svoje další varianty aut a to nám nevadí.

Kolik momentálně zaměstnáváte lidí v Česku?
Máme zhruba 850 lidí na výrobě nákladních aut a když připočítám slévárnu a kovárnu, tak je to 1 250.

Zakázku na dalších 700 aut byste pokryli se stávajícím počtem lidí?
Ne, ale my tak jako tak rosteme a budeme přibírat zaměstnance.

Do kterých dalších států dodáváte?
Dobře se vyvíjí projekt v Saúdské Arábii. Tam jsme loni dodali 300 aut Tatra 810. V letošním roce zahajujeme stavbu montážního závodu, v jiném podniku už sestavování probíhá. Proškolili jsme tamní zaměstnance.

Jsme blízko k zahájení spolupráce s čínským partnerem, tam bych se měl dostat za 14 dní. Někdy je potřeba orat a nesklízí se nic. Teď však nastává období sklizně.

Speciálně upravená Tatra by měla těžit plyn:





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Společnost Pilous se Škodou Auto přišli na způsob, jak do kontejneru vměstnat 4...
Obalová firma hraje tetris s octavií. Do kamionu se vejdou čtyři

Pravidla ve světě automobilek jsou tvrdá. Přepravní obaly, které vyrábí pražská firma Pilous, musí být ve Škodě Auto nachystané do dvaceti minut od oznámení...  celý článek

pujčky bankovní a nebankovní
Provident se topí v problémech. Akcie firmy spadly o 75 procent

Britská společnost Provident Financial Group v úterý opět zhoršila výhled, už podruhé za poslední dva měsíce. Její ředitel Peter Crook nečekaně rezignoval a...  celý článek

Ředitel společnosti Spak Sušice Tomáš Froyda. (16. prosince 2016)
Sušický kečupář Spak nemá dost lidi, některé výrobky škrtne

Zatímco zájem o dresinky klesá, kečupům Spak se daří. Nyní však firma plánuje nabídku zúžit. Důvodem je nedostatek personálu, se kterým se firma potýká.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.