Nový vůz Tatra Phoenix na kopřivnickém polygonu s automobilkou v pozadí

Nový vůz Tatra Phoenix na kopřivnickém polygonu s automobilkou v pozadí | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Tatra Kopřivnice je v exekuci, ve výrobě náklaďáků pokračuje dál

  • 212
Automobilka Tatra čelí od loňského října exekuci. Kvůli dluhům firmě Composite Com ji nařídil Okresní soud v Novém Jičíně. Exekutor vydal příkaz na prodej jejího podniku v Kopřivnici. Výroba nákladních aut však údajně ohrožena není.

Informace o exekuci vyplývají z informací v internetovém Obchodním rejstříku firem, podle nějž příkaz k prodeji podniku vydal loni v prosinci exekutor David Koncz. Podnik podle nařízení soudu vede od vyhlášení exekuce správce Ivan Návrat.

Server Ekonom uvedl, že dražební jednání se má konat 15. března v sídle exekutorského úřadu Cheb. Exekutor stanovil cenu podniku na zhruba 300 milionů korun. Dražební jistota činí sto milionů a nejnižšího podání zhruba 200,2 milionu korun.

Mluvčí Tatry Vladimír Bystrov uvedl, že podle sdělení soudu zabavil věřitel společnosti, tedy firma Composite Com, zástavu podniku. Věřitel podle něj může přikročit k dražbě podniku, což ale pro Tatru neznamená ani konkurz, ani insolvenci.

Výroba ohrožena není, ujišťuje věřitel

Tatra se do potíží dostala kvůli vysokému dluhu. "Společnost Composite Com půjčila Tatře prostředky a nyní má u ní pohledávky ve výši přibližně 650 milionů korun. Cílem exekuce je uspokojit naše pohledávky, ale tak, aby Tatra dál nepřetržitě vyráběla, udržovala si svou hodnotu a plnila své závazky," řekl mediální zástupce věřitele Tatry Andrej Čírtek.

Toto řešení podle něj společnost Composite Com zvolila, protože povede k rychlému řešení situace výhodnému jak pro věřitele, tak pro podnik. Od dražby očekává, že přivede do Tatry kapitálově silného vlastníka, který plně uspokojí její pohledávky.

"Zároveň dražba přinese informaci o tržní hodnotě firmy. Nový vlastník ze zákona převezme všechny závazky související s podnikem, zaměstnance i veškeré smluvní vztahy. Výsledkem by tedy mělo být především nepřerušené fungování podniku, jehož významu pro český průmysl i pro zaměstnanost v regionu jsme si plně vědomi," uvedl Čírtek.

Historie značky

Tradice podniku sahá do roku 1850, kdy Ignác Šustala začal v Kopřivnici se dvěma tovaryši vyrábět kočáry a bryčky. O 32 let později rozjíždí podnik výrobu nákladních železničních vagonů.

V roce 1897 vyrobila firma vůz Präsident, což byl první osobní automobil smontovaný na území dnešní České republiky. První nákladní automobil následoval v roce 1898.

Tatra vyrábí nákladní auta, která dodává hlavně armádám. Tyto zakázky však provází podezření z korupce. Před pěti lety si měl říct o úplatek ve výši pět milionů dolarů i bývalý ministr obrany Martin Barták, který je obžalován pro přijímání úplatku. Barták na oplátku říká, že uplácel šéf Tatry Ronald Adams.

Kopřivnickou firmu od roku 2006 kontrolují čtyři čeští a zahraniční investoři reprezentovaní bývalým členem dozorčí rady a současným předsedou představenstva společnosti, Američanem Ronaldem Adamsem. Jejich společnost Black River nyní drží 51 procent akcií, téměř 41 procent má Tatra Holdings, drobní akcionáři vlastní dohromady přibližně osm procent akcií.

V roce 2010 snížila Tatra svou ztrátu o 555 milionů na 158 milionů korun. Celá skupina Tatra včetně dceřiných firem snížila svou ztrátu meziročně o 470 milionů na 119 milionů korun. Údaje za rok 2011 ani 2012 zatím nezveřejnila.

Podle serveru Ekonom loni vyrobila 496 nákladních automobilů, tedy o třetinu méně než o rok dříve. V letošním lednu však vyrobila 28 vozidel, což znamená meziroční růst o sto procent. V loňském roce Tatra vyvezla 447 automobilů, v letošním lednu 23.

,