Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Tatra jede na asijská bojiště. Chce nabírat nové lidi

  5:12aktualizováno  5:12
Výrobce nákladních vozů Tatra pod vládou zbrojaře Jaroslava Strnada roste. Letos vyrobí o polovinu více vozidel, která zamíří do Indie i Jordánska. Bude hledat i nové zaměstnance. Návrat k masové výrobě ale neplánuje, chce se zaměřit na menší série.

Petr Rusek předseda představenstva Tatry | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

V Evropě do civilu, ve světě do maskáčů. Kopřivnický výrobce nákladních speciálů Tatra Trucks se v zahraničí stále více rozkročuje. I díky tomu chce letos vyrobit přes 1 300 vozů, zatímco loni z linek vyjelo přesně 858 tatrovek.

Firma, která od roku 2013 patří do zbrojně-průmyslového impéria Jaroslava Strnada, buduje nové obchodní vztahy a prosazuje se zejména v Asii.

Zatím poslední velký obchod si šéfové Tatry přivezli z Jordánska. „Můžeme potvrdit velký kontrakt v Jordánsku, ale zároveň jsme vázáni mlčenlivostí, kterou nám smlouva přisuzuje,“ říká k tomu Petr Rusek, zkušený průmyslník, který už tři roky pro Strnada Tatru oživuje. To, že úspěšně, dokládá fakt, že si za své působení v Tatře nedávno vysloužil také pozici v nejvyšším vedení celého holdingu Czechoslovak Group.

Největším trhem je Indie

Podle neoficiálních informací by ještě letos mělo do Jordánska zamířit přes sto vozidel pro tamní královskou armádu. Půjde o dodávku připravených podvozků s motory a převodovkou, nadstavbu – tedy kabinu a další části – si bude zákazník montovat sám dle svých potřeb. Hodnota zakázky se údajně pohybuje ve vyšších stovkách milionů korun.

Největším exportním teritoriem letos bude jednoznačně Indie, i tam zamíří tatrovácké speciály do služeb ozbrojených sil. Indie byla již loni pro Tatru největším trhem po Česku a Slovensku. Letos do Indie vyveze 223 vozidel.

K čerstvým významným obchodům letos přibyl také Egypt, jehož armáda mohutně zbrojí. Tam letos z Kopřivnice vycestuje 120 speciálů, které si na místě zkompletuje tamní vojenský výrobce. Zatímco v Asii a Africe se Tatře daří zejména v obranném sektoru, v Evropě chce bodovat hlavně s civilními modely.

„Chceme uspět i na nejnáročnějším trhu v západní Evropě. Tam se chceme prosadit v zemědělství, těžebním průmyslu a stavebnictví. Nosným typem bude Tatra Phoenix,“ popisuje Rusek.

Fotogalerie

Firma však neplánuje návrat k masové výrobě (v 80. letech minulého století podnik například vyráběl asi 15 tisíc slavných tahačů T 815 ročně), ale nadále se chce zaměřovat na menší výrobní série, „kované“ na klíč konkrétním zákazníkům.

„Nesoupeříme se silničními tahači, kde jsou silné značky jako Iveco, Scania, Mercedes a další. My cíleně vyplňujeme mezery na trhu. Podmínky, které jinde nezvládnou, jsou pro nás výzva. Jde tedy o obtížné terény, které díky našemu unikátnímu podvozku naše vozy dokážou zdolat,“ popisuje základní filozofii současné Tatry Rusek.

„Počet tak není u Tatry vypovídající údaj, protože se jedná o speciály vyráběné v malých sériích nebo i jednotlivě. Na nich lze realizovat daleko vyšší přidanou hodnotu a marži než u masově vyráběných vozidel,“ dodává průmyslník, který kromě manažerské mise v Kopřivnici sám vlastní výrobní společnost Composite Components s obratem přes 300 milionů korun a ziskem 14 milionů čistého. Jen Tatra ho tedy neživí, ale jak sám říká, je to srdeční záležitost.

Tatra nabírá přes 200 lidí

Firma roste i z pohledu zaměstnanců, nové chce nalákat také letos. Samotná automobilka dnes zaměstnává 1 100 lidí, její dceřiná společnost Tatra Metalurgie, která funguje jako její kovárna a slévárna, dalších 720 osob.

Může se hodit

Na jobDNES.cz naleznete pracovní nabídky společnosti Tatra a dalších. Vyberte si nové zaměstnání ještě dnes.

„Letos chce automobilka Tatra přijmout dalších zhruba 200 lidí. Z dělnických profesí zejména obráběče kovů, automechaniky, elektromechaniky, lakýrníky a skladníky. Z technických profesí třeba konstruktéry a technology,“ vyjmenovává Rusek. Do dceřiné Tatry Metalurgie přijde dalších 45 lidí.

Společnost Tatra Trucks loni utržila 3,7 miliardy korun a zisk před zdaněním tvořil 390 milionů korun. A pro letošní rok Rusek očekává, že tržby protnou hranici čtyř miliard korun.

Na speciálech vyráběných v malých sériích lze realizovat daleko vyšší přidanou hodnotu a marži než u masově vyráběných vozidel.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Koruna prolomila hranici 26 za euro. Poprvé od intervencí ČNB

Česká měna ve čtvrtek poprvé od ukončení intervencí České národní banky prolomila hranici 26 korun za euro. Koruna dopoledne krátkodobě posílila na 25,995 Kč...  celý článek

Irácké letectvo začalo přebírat první ze dvanácti odkoupených letounů Aero...
Zbrojovky vyvezly zbraně za rekordních 18 miliard, nejvíce do Iráku

Export zbraní a vojenského materiálu z Česka dosáhl loni rekordní hodnoty 18,2 miliardy korun, v roce 2015 to bylo 15 miliard. Z jednotlivých států české...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Česku stoupla míra zadlužení za uplynulé čtvrtletí nejvíce ze zemí EU

Nejvýrazněji z členských zemí EU vzrostl podíl státního dluhu k HDP v České republice, a to o 3,1 procentního bodu na 39,9 procenta. Dál ale zůstává jeden z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.