Tatra se potýká s propadem odbytu. Ilustrační foto.

Tatra se potýká s propadem odbytu. Ilustrační foto. | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Tatrováci možná budou montovat místo nákladních aut škodovky

  • 24
Někteří zaměstnanci kopřivnické automobilky si možná budou brzy zvykat na menší součástky. Tatra totiž jedná se Škodou Auto o tom, že by jí na čas "půjčila" některé nevyužité pracovníky. Díky tomu by jim nemusela dávat výpověď nebo je nechávat za šedesát procent platu doma.

"Mladá Boleslav kvalifikované zaměstnance potřebuje, my naopak teď kvůli poklesu odbytu hledáme možnosti, jak zaměstnance nepropouštět. Jednání vypadají velmi nadějně, je třeba ale dořešit například ubytování a dopravu případných tatrováků v Boleslavi," řekl předseda tatrováckých odborářů Milan Baroň.

Rozhovor se šéfem Tatry čtěte zde

Zatím není jasné, kolika zaměstnanců Tatry by se práce ve Škodovce týkala. "Mistr nám řekl, že budeme asi dva a půl měsíce v létě doma za šedesát procent platu. A pak se zeptal, kdo by chtěl přechodně dělat ve Škodovce, aby se přihlásil, že už se vypracovávají seznamy zájemců,“ řekl jeden ze zaměstnanců montáže.

Škodovka hledá lidi k Yetimu

Mluvčí mladoboleslavské továrny Jaroslav Černý zájem kopřivnické Tatry potvrdil. "Vše je ale teprve v začátcích, proběhlo první jednání. Nabídli jsme Tatře nějaké podmínky a bude teď na ní, zda je přijme,“ řekl Jaroslav Černý.

O jaké podmínky jde a zda se jedná například o to, kdo by hradil zaměstnancům Tatry ve Škodovce dojíždění či ubytování, odmítl upřesnit.

"Zatím opravdu nemohu být konkrétní,“ řekl Černý. Odmítl také říci, kolik lidí by mohlo z Kopřivnice do Škodovky za prací jezdit. Společnost Škoda Auto nyní hledá zaměstnance především pro svůj závod v Kvasinách, kde se začne vyrábět model Škoda Yeti. "Potřebujeme tady asi sto padesát až dvě stě zaměstnanců,“ řekl mluvčí.

Propouštění se Tatra nevyhne

Předák tatrováckých odborářů Milan Baroň se však obává, že ani případná odstávka automobilky na několik letních týdnů, ponechání zaměstnanců doma za část platu a případná dohoda ve Škodovce nakonec nezabrání propouštění nadbytečných zaměstnanců.

"Vypadá to, že ještě do konce srpna dostane výpověď něco přes sto zaměstnanců,“ řekl Milan Baroň. Upřesnil, že by mělo jít hlavně o pracovníky, kteří nemají smlouvu na dobu neurčitou. "Ale záleží to na jednotlivých mistrech výroby - někteří tvrdí, že je pro ně potřebnější a lepší zaměstnanec se smlouvou na dobu neurčitou,“ vysvětlil odborář.

Automobilka Tatra se v letošním roce potýká s propadem odbytu. Zatímco loni firma prodala dva tisíce tři sta automobilů, letos vypracovalo vedení krizový plán, který v té nejhorší variantě počítá s výrobou pouhých třinácti set padesáti vozů. Optimističtější předpoklady pak odhadují letošní výrobu na patnáct set aut.


Proč tatrováci možná nebudou chtít

Pokud by se automobilky dohodly, mělo by to, zejména pro starší tatrováky - pamětníky, pikantní příchuť. V roce 1951 totiž na základně sporného nařízení ministerstva průmyslu musela kopřivnická Tatra ukončit výrobu osobních aut, aby se podle tehdejších komunistických plánovačů mohla naplno věnovat výrobě těžkých nákladních vozidel. V Kopřivnici se tak přestal vyrábět legendární model Tatraplán a celá výroba byla převezena právě do Mladé Boleslavi.

Tady ale pokračovala už jenom rok. "Neuměli to tam," říkají ještě dnes někteří tatrováčtí pamětníci. Zaměstnanci Tatry Kopřivnice nesli ztrátu Tatraplánu těžce, v tuhých dobách komunistického útlaku si dokonce dovolili zorganizovat protestní akci - pohřeb Tatraplánu.

"Vytiskli a rozvěsili parte, dokonce uspořádali pohřeb s knězem. Smuteční průvod nesl na marách potažených suknem model tatraplánu," řekl kopřivnický historik Jiří Tichánek.

Nedlouho po ukončení výroby Tatraplánu ale začali kopřivničtí vývojáři a technici vyvíjet, navzdory zákazu, model další tatrovácké legendy: Tatry 603.