Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Taxi by někde bylo levnější než vlak, připustil Slamečka

  8:41
Ministr dopravy Gustav Slamečka jako první ministr v historii připustil, že hustá železniční síť je luxus pro státní kasu. Chce spočítat, zda se vyplatí. Některé málo využívané regionální tratě pravděpodobně čeká zrušení.

Slamečka upozorňuje, že některé tratě nedokáží konkurovat jiným způsobům dopravy. Ilustrační foto. | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Málo využívané regionální železniční tratě mívají mnoho společného. Na spočítání všech cestujících v jednom vlaku vám mnohdy stačí prsty dvou rukou. Jízda po nich je často výrazně pomalejší než cesta autobusem. A během jízdy vypustí desítky let starý motorák do vzduchu několikrát více emisí než nový autobus.

Tratě však mají horlivé zastánce, kteří obhajují jejich životaschopnost. Přitom daňové poplatníky stojí jeden cestující někdy i více, než kdyby kraj zaplatil pasažérům taxík.

Nyní to navíc vypadá, že lokální železniční tratě čeká nepříliš radostná budoucnost. Slamečka jako první ministr dopravy v historii totiž připustil, že mít jednu z nejhustších sítí železnic na světě je pro státní kasu příliš velký luxus, a současně začíná řešit, které tratě by bylo možné zrušit.

"Na některých tratích by bylo v současné době levnější vozit cestující taxíky než vlaky," uvedl ministr dopravy Gustav Slamečka. Naráží tak na fakt, že jeden kilometr vlakem stojí zhruba dvakrát až třikrát tolik než autobusem. Vlaky však na některých tratích jezdí prázdnější než autobusy, v řadě případů se také jízdní řády vlaků a autobusů placených kraji překrývají.

Jak se (ne)vyplatí lokálky

Na nejméně vytížených tratích jezdí motorový vůz řady 810, který má kapacitu 55 míst k sezení. Kilometr jízdy vyjde kraje běžně na 70 Kč, platba však záleží na vytíženosti trati.

Prakticky stejnou kapacitu mají autobusy, za ty však kraje doplácejí okolo 30 korun. Kdyby se motorový vůz nahradil automobily pro sedm lidí a řidiče, mohla by tato auta přepravit za stejnou cenu jako vlak 49 cestujících. Při ceně 10 Kč za kilometr by se totiž ze 70korunového příspěvku zaplatilo sedm velkých taxíků.

"Tratě v některých případech nedokážou konkurovat jiným způsobům dopravy, vznikaly ještě v 19. století, často hlavně kvůli průmyslu, například cukrovarům," připomněl Slamečka.

V ročním úhrnu jde přitom nejméně o stamiliony korun, které stát a kraje utrácejí za něco, co mohou pořídit levněji.

Autobusy jsou levnější

Například kraje, které provoz ztrátových spojů dotují, platí autobusovým dopravcům zhruba kolem třiceti korun za kilometr.

Nejmenší vlak – motorový vůz řady 810 – vyjde kraje na trati na zhruba 70 korun. Počet cestujících je přitom zhruba stejný.

Vysoký rozdíl není způsobený tím, že by si dráhy účtovaly neoprávněně vysoké sumy: musí však platit vysoké poplatky za použití tratě, víc zaměstnanců i drahý provoz: jeden motorák běžně spotřebuje 50 litrů nafty na 100 kilometrů, autobus polovinu.

A kdyby si kraje na extrémně nevytížených úsecích najaly třeba minibusy pro sedm lidí, mohou platit ještě méně. "Při dlouhodobém pronájmu není problém se dostat na cenu kolem deseti dvanácti korun za kilometr,“ propočítává Petr Schiel z firmy Limuzíny Kyjov.

Nejde přitom jen o peníze na samotný provoz vlaků, ale i na údržbu tratí. Stát už v návrhu rozpočtu na dopravní stavby pro příští roky počítá s výrazným omezením peněz na opravy regionálních tratí pro Správu železniční dopravní cesty.

Peněz se přitom nedostává už dnes. Správce kolejí totiž vybere od dopravců méně, než kolik stojí samotný provoz, bez větší údržby. "Velká hustota železnice se stává obrovskou nevýhodou. Do budoucna je taková síť neudržitelná,“ upozorňuje šéf Správy železniční dopravní cesty Jan Komárek.

Tratě se budou muset zavřít

Stát zatím neodhaduje, kolika tratí se může uzavření týkat. Už ovšem pracuje na analýze jejich výnosnosti, která má porovnat příjmy z provozu s náklady na údržbu a opravy, případně se započítáním dalších investic do infrastruktury. V ohrožení jsou hlavně úseky ve špatném stavu, málo využité tratě či ty, kde nejezdí nákladní vlaky, které by mohly alespoň částečně provoz financovat.

Hlavní slovo ale budou mít kraje, které si dopravu objednávají. A některé už připouštějí, že vlaky jsou na některých trasách příliš drahé a levnější by bylo je nahradit autobusy. "Do konce roku budeme mít hotovou analýzu, která nám ukáže, zda má smysl udržet stávající síť tratí. Myslím, že o pět procent by určitě mohl počet tratí klesnout,“ říká středočeský náměstek hejtmana pro dopravu Robin Povšík.

Pro politiky není rušení tratí snadné: pokaždé vyvolá obří protesty. Rušením si však postupně procházejí všechny země včetně sousedního Rakouska či Německa. Staré tratě pak využívají třeba jako cyklostezky či dráhy pro in-line bruslaře.

Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Maloobchody na českém venkově ovládnou Maďaři. Kupují další řetězec

17. dubna 2024  14:08

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil maďarské skupině Oriens nákup maloobchodního...

Rub a líc oděvní značky Shein. Co stojí za fenoménem ještě rychlejší módy

20. dubna 2024

Shein je momentálně nejvyhledávanější oděvní značka. Je to největší prodejce rychlé módy podle...

Horkovod dodá Brnu teplo a zbaví ho závislosti na plynu, říká ředitel Tepláren

20. dubna 2024

Premium Projekt horkovodu vedoucího z Jaderné elektrárny Dukovany do Brna byl po desetiletích přerušení...

Každá pátá firma v Česku je nefunkční. Povinnosti mají stejné jako ty živé

20. dubna 2024

Zombie firmy. I tak se v Česku nazývají společnosti, které jsou zapsané v obchodním rejstříku, ale...

Nejlepší letiště pro rok 2024 má Katar, Ruzyně se do top 100 nedostala

19. dubna 2024

Titul pro nejlepší letiště světa si pro letošní rok odneslo mezinárodní letiště Hamad v katarském...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...