Telecom nemá monopol, konkurence zákazníky

P r a h a - S Novým rokem skončil monopol Českého Telecomu na telefonování. Žádný převrat na trhu to ovšem neznamená, pro zákazníky se vlastně nic nestalo. A to zatím ani pro domácnosti, ani pro firmy. Domácnosti nemohou odejít od Telecomu, protože se k nim konkurenční společnosti dostanou podle nového zákona až za rok a půl. Prokopání vlastního připojení, které by konkurenci mohlo do bytů pustit, si většina domácností nemůže dovolit.

Zatelefonovat si prostřednictvím někoho jiného než bývalého monopolu ovšem nemohou zatím ani firmy, které vlastní připojení mají. "V této chvíli můžeme nabídnout služby stejné jako v loňském roce, tedy kdy byl monopol. To se nezmění, dokud se nedohodneme na propojení," říká generální ředitel Contactelu Michal Čupa.

Ačkoliv licenci na provozování veřejných telefonních služeb už má deset společností, dohodu o propojení s Telecomem nemá žádná. "Včera vypršela devadesátidenní lhůta, v níž jsme se měli dohodnout o propojení s Českým Telecomem. Ten však požadoval nereálné ceny za propojení, přesahující evropský průměr, na něž jsme nemohli přistoupit," tvrdí mluvčí Aliatelu Martina Kemrová.

Spor mezi Telecomem a Aliatelem dnes řeší Český telekomunikační úřad. "Firmy se nedohodly na cenách, proto jsme zveřejnili způsob výpočtu cen za propojení, podle kterého budeme posuzovat a určovat ceny my," říká šéf úřadu David Stádník. Ten společnostem, které se nedohodnou, ceny za propojení může nařídit.

I Telecom v tomto případě spoléhá na rozhodnutí telekomunikačního úřadu. "V naprosté většině oblastí jsme se shodli. Jediné, co jsme nevyřešili, jsou ceny za propojení. Proto jsme se spolu s Aliatelem obrátili na telekomunikační úřad, aby určil, jaká výše je reálná," říká mluvčí Telecomu Vladan Crha s tím, že v současné době si obě společnosti s úřadem vyjasňují podrobnosti výpočtu cen za propojení.

Aliatel je zatím jedinou firmou, která požádala regulátora, aby vyřešil problémy s propojením. Ostatní se zatím snaží domluvit.

"Věřím, že se dohodneme do poloviny, nejpozději do konce ledna," míní Marcela Roflíková z GTS, která s Telecomem také o propojení jedná.

Zabrzdění příchodu konkurence zastavilo také investice do reklamy. Masivní propagace konkurence, která provázela otevření telekomunikačního trhu v zemích Evropské unie, v tuzemsku neběží. "Zatím ty rozumnější společnosti dělají pouze takzvanou udržovací reklamu, která má udržet jejich jméno v povědomí. S masivní reklamou začnou až s aktuální nabídkou," míní Štěpán Wolde z agentury ARBOmedia.

Zatím s největší reklamní kampaní v první den nového roku přišel Contactel. Vystupuje jako sponzor časomíry v televizi, koupil několik inzertních stran v novinách. Součástí kampaně byla i telefonní linka, na níž během dopoledne odpovídali na dotazy lidí a firem i členové nejvyššího vedení včetně generálního ředitele. Tam si ze sedmdesáti procent volali lidé, které zajímala konkurence v domácnostech. Byli otráveni, že se k nim zatím jiné společnosti než Telecom nedostane," tvrdí Michal Čupa.