Telefonické bankovnictví zvládne i starší přístroj

Majitelé všech telefonů mohou využívat službu telefonického bankovnictví, tedy phonebankingu.
Majitelé všech telefonů mohou využívat službu telefonického bankovnictví, tedy phonebankingu. Ten, kdo využívá této služby, komunikuje buď s hlasovým automatem, nebo s člověkem - telefonním bankéřem.

V každém případě je systém chráněn proti neoprávněnému použití. Člověk totiž musí sdělit bankéři nebo zadat přes tlačítka telefonu své identifikační číslo, které mu banka přidělila, a také své heslo.

Automaty vyžadují moderní telefony

Komunikace s telefonním automatem, když ji banka nabízí, je však možná pouze v případě použití tlačítkového telefonického přístroje, který umožňuje nastavení na systém tónové volby. Telefonní linka také musí být na tento systém napojena - to by ovšem neměl být takový problém, jelikož na tónovou volbu je v České republice napojena již většina pevných linek. Klient se v případě práce se svým bankovním účtem obvyklým způsobem přihlásí. Tedy vytočí určené telefonní číslo. Na základě výzvy hlasového automatu volí stisk jednotlivých kláves na telefonu. Tímto způsobem může například požádat o zaslání informace o zůstatku na účtu, o úrokových sazbách banky nebo třeba zadat platební příkaz.

Telefonní bankéř umožňuje použití starších telefonů

Všechny telefonní přístroje, bez ohledu na to, jestli mají tónovou volbu, je možné použít pro telefonické bankovnictví prostřednictvím center s bankovními zaměstnanci - takzvaných Call Center. Klient mluví s živým člověkem - zaměstnancem banky. Ten podává žádané informace a plní klientovy pokyny. "Kromě informací o zůstatku na účtu či obecných informací o produktech Komerční banky a jejích dceřiných společností je možné po telefonu také například investovat do podílových fondů spravovaných Investiční kapitálovou společností KB či požádat o úvěr," říká Markéta Dvořáčková z Komerční banky. Například Expandia banka, která umožňuje komunikaci s živými telefonickými bankéři i s hlasovým automatem, se však snaží omezit využívání telefonických bankéřů spíše na poradenství a pomoc při specifických situacích. Pro běžné operace, jako je například zadávání platebních příkazů, doporučuje využít spíše automatizovaných systémů.

Cena závisí na rozsahu služeb

Zřízení phonebankingu bývá v současné době bez jednorázového poplatku. Klienty ale tato služba stojí až několik desítek korun měsíčně. Například služba Union banky U-phone přijde na dvacet korun za měsíc. Umožňuje však jen pasivní zjišťování informací o zůstatcích a kursovním lístku cizích měn. Naproti tomu například systém Živnostenské banky, umožňující též zadávání platebních příkazů, je zpoplatněn pěti korunami za jedno zavolání. Jinou možností je zvolit paušální poplatek padesáti korun za měsíc. Poplatky za platební příkazy jsou však u phonebankingu nižší než při zadání příkazu přes přepážku.

Co nabízí telefonické bankovnictví?

Všichni majitelé telefonů včetně těch klasických bez možnosti využití systému tónové volby mohou využívat telefonické bankovnictví u těch bank, které nabízejí komunikaci s klientem prostřednictvím telefonních bankéřů. V některých bankách umožňují klientům po telefonu jen například zjistit aktuální zůstatek na účtu nebo objednávat bankovní tiskopisy. Ale zvláště při využití telefonních bankéřů jsou možnosti velice široké. Je možné zjišťovat zůstatek na účtu, dozvědět se o nabídce dané banky i jejích dceřiných společností, úrokových sazbách či kursech měn. Lze zadávat platební příkazy, zřizovat trvalé platební příkazy, založit termínovaný účet, požádat o úvěr, investovat do podílových fondů či podávat stížnosti. Konkrétní rozsah služeb záleží na bance.