Telekomunikační gigant AT&T se rozštěpí

Americká telekomunikační společnost American Telephone & Telegraph (AT&T) hodlá zahájit rozsáhlou restrukturalizaci, v jejímž rámci se rozdělí na čtyři zcela samostatné subjekty. Chystaný krok tak znamená největší změny od roku 1984, kdy se firma rozpadla a vytvořila regionální telekomunikační společnosti známé pod názvem "baby bells". Plán počítá s tím, že se každá z hlavních jednotek skupiny stane veřejně obchodovatelnou společností. To znamená, že akcionáři vlastnící akcie AT&T budou po reorganizaci držet cenné papíry celkem čtyř firem, které budou součástí jedné skupiny.

AT&T již v minulých měsících uvažovala, jak by nejlépe zvýšila cenu svých akcií, protože zatímco internetové a datové služby zažívají značný růst, poptávka po dálkovém spojení prochází zcela odlišným vývojem.

"Reorganizace přitom znamená obrat v dosavadní strategii firmy, která se chtěla stát komunikační společností "na všechny vzdálenosti".

Aktivity v bezdrátovém přenosu a kabelové televizi budou převedeny do dvou oddělených firem, s jejichž akciemi se bude obchodovat samostatně, zatímco telefonní služby určené pro běžné spotřebitele budou součástí jiné firmy, k níž budou vydány tzv. "tracking stocks".

To, co je v současné době jádro AT&T, pak bude sloužit jako firma se zaměřením na poskytování obchodních služeb pro klienty posledně jmenovaného subjektu.

Vytvořením nové organizační struktury vzniknou firmy, které si nebudou muset na vnitřní úrovni konkurovat ani se snažit o získání významnějšího postavení v rámci skupiny.

Pro investory by změny nicméně měly znamenat přínos, protože držitelé akcií jasně profilovaných společností budou mít možnost výkonnost těchto firem poměřovat s konkurencí a lépe tak stanovit jejich hodnotu.

Hlavní společnost ponese název AT&T Business, bude právním držitelem značky AT&T a zároveň také mateřskou společností značky AT&T Consumer.

Zisk AT&T klesl klesl ve třetím čtvrtletí meziročně o 12 procent, bez započítání jednorázových položek na 1,44 miliardy z 1,63 miliardy dolarů ve stejném období loňského roku. Tržby společnosti vzrostly o čtyři procenta na 16,98 miliardy dolarů.

Finanční výsledky AT&T jsou pod vlivem ostrého konkurenčního boje na trhu telefonních služeb pro domácnosti, ale i firemních zákazníků. Příjmy z prodeje služeb spotřebitelům klesly o 11 procent, tržby od firem se zvýšily o 2,5 procenta.

Chuť si společnost spravila jako mobilní operátor, ale především u divize datových služeb pro podnikatelskou sféru, jejíž příjmy stouply o více než 20 procent.