Televizní trh se zatřásl

  • 1
Výrobce pracích prášků Procter & Gamble rozvířil několik let klidný reklamní televizní trh, ve kterém se ročně otočí okolo 6 až 7 miliard korun. Jeden z největších inzerentů v českých médiích se nedohodl s televizí Nova na nové smlouvě o reklamě na následující rok.

Firma ve velkém skupuje volný reklamní čas na ostatních stanicích, zejména pak ve veřejnoprávní České televizi. Není to přitom poprvé, co výrobce pracích prášků z Novy odchází.

Stalo se to už jednou brzy po startu této největší komerční stanice v roce 1994. Za čas se Procter &Gamble na Novu vrátil. "Je to prostě součást jejich obchodní taktiky. Snaží se tím srazit cenu, kterou za reklamu platí," říká Richard Hunt, majitel agentury Marketing Solutions.

Pro Novu, kde byl Procter & Gamble loni třetím největším inzerentem, to podle jejích šéfů neznamená vážnější problém. Procter & Gamble v televizi neinzeruje už od dubna, kdy vypršela smlouva. "A za první půlrok nám vzrostly reklamní příjmy o 7 procent," říká šéf Novy Per Dvořák. Volné časy televize zaplní jinými reklamami.

"Dva obchodní partneři se nedohodli na ceně, což se stává. Pravda je, že jde o obrovského inzerenta, který dává na reklamu stamiliony. Televize pochopitelně chce co nejvíce reklamy, ale má cenu, pod kterou už nejde. Nova si s tím poradí a reklamu budou vysílat jiné firmy," říká David Novák, šéf společnosti Media Edge, která pro firmy kupuje reklamní čas v televizích.

Nova měla loni historicky nejvyšší příjem z reklamy ve výši 4,4 miliardy korun. Reklama je prakticky jediným zdrojem příjmů a televize z ní kupuje práva na vysílání pořadů. Za odchodem Procter & Gamble je třeba vidět další důvod. Reklamu nakupuje její středoevropské vedení v Maďarsku. Na tamním trhu, ale i v dalších středoevropských zemích je televizní reklama levnější.

Jenže nikde není tak úspěšná televize jako Nova, která má přes 40 procent sledovanosti. Czaba Gazdik, který má v Procter & Gamble tuto problematiku na starosti, však nebyl k zastižení, aby se vyjádřil. Neshoda velkého inzerenta a Novy je zajímavá i z dalšího důvodu.

Přichází těsně předtím, než se v parlamentu začne projednávat novela mediálního zákona z pera ministra kultury Pavla Dostála. Parlament v ní stanoví, kolik reklamního času veřejnoprávní televizi do budoucna ponechá. Vláda odsouhlasila zvýšení reklamy ve veřejnoprávní televizi na trojnásobek, zda však u poslanců uspěje, není vůbec jisté.

Začátkem října jde zákon do takzvaného druhého čtení, kde může doznat změn. Například poslanec ODS Ivan Langer nastínil již dříve záměr postupně reklamu z ČT odstranit. "Krok Procter & Gamble lze vnímat jako varování zákonodárcům, že reklama by z veřejné televize neměla zmizet. Pak by si silná komerční stanice mohla diktovat ceny," říká reklamní expert Jiří Mikeš.

Šéfové reklamních agentur podle něho již jednali s největšími inzerenty sdruženými ve speciálním spolku a budou tlačit na to, aby zůstal zachován minimálně současný stav. "V tomto kontextu je třeba krok výrobce prášků vnímat," tvrdí Mikeš.

Šéf Novy Petr Dvořák však souvislost mezi novelou mediálního zákona a krokem americké firmy nevidí. Další zdroje blízké komerčním televizím míní, že Procter&Gamble šel do ČT za nízkými cenami. Mluvčí ČT Richard Klatovský to ale odmítá.