Základními parametry pro zadávací řízení na provoz mýtného systému se má v úterý odpoledne zabývat řídicí výbor složený ze zástupců parlamentních stran. Ministr dopravy Dan Ťok následně do konce července předloží čtyřicetistránkový dokument s parametry tendru pro informaci členům kabinetu.
Vypsání tendru na provozovatele současného systému má být první krok k cestě k technologicky neutrální soutěži v budoucnu, až skončí životnost mýtných bran, a k případnému rozšíření zpoplatnění na další silnice.
„Nejdříve vypíšeme soutěž na provozovatele stávajícího systému tak, aby měl reálnou šanci každý seriózní zájemce. A pochopitelně, že tímto krokem sledujeme také zlevnění provozních nákladů. Systém upravíme pro Evropskou službu elektronického mýta a rozdělíme, aby stát mohl provozovat srdce mýta - centrální systém,“ uvedl Ťok.
Riziko odkladu soutěže
Současný systém výběru mýta pomocí mikrovlnných bran provozuje firma Kapsch, které vyprší smlouva na konci příštího roku. Současná vyjednávání se zástupci Kapsch o součinnosti jsou podle materiálu ministerského expertního týmu složitější, než si ministerstvo představovalo, a mohl by tak hrozit odklad soutěže z letošního léta na začátek příštího roku. Nutnost dohody s Kapschem o součinnosti a autorských právech jako podmínku vypsání tendru zmiňuje i materiál pro vládu.
Kapsch se zdůvodněním možného zpoždění nesouhlasí. „Zásadně se distancujeme od aktuálních mediálních výstupů, která dávají do souvislosti zpožďování vyhlášení mýtného tendru s obtížemi při vyjednávání s firmou Kapsch o součinnosti. Naše společnost nezpůsobila problémy, které má ministerstvo dopravy s přípravou a vyhlášení tohoto tendru,“ uvedl mluvčí Kapsche David Šimoník. Kapsch se podle něj obává, že ministerstvo dopravy stále nemá konkrétní představu, co po něm má požadovat či co očekává.
Podle Kapsche i přes jeho výzvy začala jednání s ministerstvem až před několika týdny. „Svou snahu pomoci státu opakovaně zmiňujeme na všech setkáních a jednáních s jeho zástupci. Zároveň upozorňujeme, že naše součinnost musí být v mezích, která nám neznemožní účast v připravovaném mýtném tendru. Toto ostatně vzala s pochopením na vědomí i pracovní skupina ministerstva dopravy na posledním setkání,“ dodal Šimoník.
Elektronický mýtný systém pracuje v Česku více než 8,5 roku. Vybral pro stát již téměř 63 miliard korun, první pololetí 2015 skončilo se 4,8 miliardami korun o 12 procent lépe, než srovnatelné období loňska. Účinnost výběru mýta dosahuje 99,6 procent.