Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


O české mýto se utká až 27 firem, Ťok chce systém zlevnit

  15:29aktualizováno  15:29
O účast v tendru na provozovatele mýtných bran by mezi sebou mohla soutěžit téměř třicítka firem. Ministr dopravy Dan Ťok oslovil 27 společností. Tvrdí, že podle první odezvy z jejich strany čeká o soutěž velký zájem. Firmě Kapsch, která mýtný systém nyní provozuje, vyprší smlouva koncem příštího roku.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto:  František Vlček, MAFRA

Základními parametry pro zadávací řízení na provoz mýtného systému se má v úterý odpoledne zabývat řídicí výbor složený ze zástupců parlamentních stran. Ministr dopravy Dan Ťok následně do konce července předloží čtyřicetistránkový dokument s parametry tendru pro informaci členům kabinetu. 

Vypsání tendru na provozovatele současného systému má být první krok k cestě k technologicky neutrální soutěži v budoucnu, až skončí životnost mýtných bran, a k případnému rozšíření zpoplatnění na další silnice.

„Nejdříve vypíšeme soutěž na provozovatele stávajícího systému tak, aby měl reálnou šanci každý seriózní zájemce. A pochopitelně, že tímto krokem sledujeme také zlevnění provozních nákladů. Systém upravíme pro Evropskou službu elektronického mýta a rozdělíme, aby stát mohl provozovat srdce mýta - centrální systém,“ uvedl Ťok.

Riziko odkladu soutěže

Současný systém výběru mýta pomocí mikrovlnných bran provozuje firma Kapsch, které vyprší smlouva na konci příštího roku. Současná vyjednávání se zástupci Kapsch o součinnosti jsou podle materiálu ministerského expertního týmu složitější, než si ministerstvo představovalo, a mohl by tak hrozit odklad soutěže z letošního léta na začátek příštího roku. Nutnost dohody s Kapschem o součinnosti a autorských právech jako podmínku vypsání tendru zmiňuje i materiál pro vládu.

Kapsch se zdůvodněním možného zpoždění nesouhlasí. „Zásadně se distancujeme od aktuálních mediálních výstupů, která dávají do souvislosti zpožďování vyhlášení mýtného tendru s obtížemi při vyjednávání s firmou Kapsch o součinnosti. Naše společnost nezpůsobila problémy, které má ministerstvo dopravy s přípravou a vyhlášení tohoto tendru,“ uvedl mluvčí Kapsche David Šimoník. Kapsch se podle něj obává, že ministerstvo dopravy stále nemá konkrétní představu, co po něm má požadovat či co očekává.

Podle Kapsche i přes jeho výzvy začala jednání s ministerstvem až před několika týdny. „Svou snahu pomoci státu opakovaně zmiňujeme na všech setkáních a jednáních s jeho zástupci. Zároveň upozorňujeme, že naše součinnost musí být v mezích, která nám neznemožní účast v připravovaném mýtném tendru. Toto ostatně vzala s pochopením na vědomí i pracovní skupina ministerstva dopravy na posledním setkání,“ dodal Šimoník.

Elektronický mýtný systém pracuje v Česku více než 8,5 roku. Vybral pro stát již téměř 63 miliard korun, první pololetí 2015 skončilo se 4,8 miliardami korun o 12 procent lépe, než srovnatelné období loňska. Účinnost výběru mýta dosahuje 99,6 procent.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Benzinová stanice Tank Ono na archivním snímku z roku 2009.
Tank Ono dál roste, kvůli expanzi firma loni spadla do ztráty

Síť levných čerpacích stanic Tank Ono loni prodala sice rekordní množství pohonných hmot, ale její tržby klesly a firma prodělala. V expanzi ale dál pokračuje,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Náš systém cestující rozsadí, za místenky si připlaťte, vzkazuje Ryanair

Lidi naučil létat jen s příručním zavazadlem, nebo musí za odbavený kufr platit. Teď se průkopník levného létání po Evropě Michael O’Leary snaží jako šéf...  celý článek

Ryanair létá výhradně s Boeingy 737-800
Na trhu levných letenek vypukne válka. Ryanair chce snížit ceny o desetinu

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair uvedla, že v reakci na silnou konkurenci na krátkých trasách v Evropě by ve zbytku léta mohla snížit ceny...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.