Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tendr na mýto stojí. Nabídky nemá kdo hodnotit, chybí komise

  4:06aktualizováno  4:06
Ministr dopravy Antonín Prachař kritizoval svého předchůdce Zdeňka Žáka, že zaspal s přípravami výběru mýta po roce 2016. Sám ovšem způsobil ještě větší zpoždění, které čím dál více směřuje k jedinému: mýto bude po roce 2016 provozovat bez soutěže sdružení Kapsche a dalších firem.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Reuters

Ministerstvu dopravy sice hoří všechny možné termíny, přesto první soutěž na projektového manažera končí zatím spíše fiaskem. Dva týdny leží na úřadě nabídky šesti firem a sdružení, jež chtějí pro stát dělat práci projektového manažera. Nemá je ovšem kdo vyhodnotit: ministr dopravy dosud nejmenoval hodnotící komisi, která by se jimi zabývala.

„Termíny se za této situace nedají stihnout už ani náhodou. Prohlášení, že bude v září podepsána smlouva, jsou naprosto nereálná,“ tvrdí bývalý šéf Ředitelství silnic a dálnic David Čermák, který na skluz v přípravě soutěže dlouhodobě upozorňuje.

Mýtný tendr je přitom jednou z největších akcí současného Ministerstva dopravy. Důraz na něj však Prachař klade zatím hlavně slovně. „Překvapuje mě, že se například ještě na toto téma ani nesešel řídicí výbor k mýtu,“ podotkl profesor Petr Moos z ČVUT, kterého ministr do výboru jmenoval. 

Ministerstvo se vypořádává s námitkami

Zákon sice neříká, kdy musí být jmenována komise, je ale běžné, že je její složení známé ještě před koncem soutěže. „Nabízí se pak podezření, že komisaři mohou být vybíráni právě podle seznamu uchazečů,“ varuje Petr Šiška, který se věnuje organizaci veřejných zakázek.

Podle informací MF DNES chtěl Prachař do komise jmenovat například zástupce ministerstvem zřizované organizace Centrum dopravního výzkumu, ta je však sama v soutěži ve sdružení společně například s rakouským Asfinagem. Prachař na dotazy nereagoval, minulý týden byl na dovolené.

Komise přitom nebude mít jednoduchou práci: nejde o soutěž hodnocenou jen na základě ceny, ale i dalších kritérií. „Pokračujeme v zadávacím řízení, nyní jsme v procesu vypořádávání námitek,“ uvedl náměstek ministra dopravy Kamil Rudolecký.

Jen krátce po uzávěrce nabídek se totiž ministerstvu sešly tři námitky proti zadávacím podmínkám. Ministerstvo už dvě zamítlo, firmy se však s velkou pravděpodobností odvolají k antimonopolnímu úřadu a tím se celý proces znovu posune klidně i o několik měsíců dál.

Soutěž je podle kritiků vypsána nejasně a vágně

Projektový manažer má zpracovat a především vyhodnotit veškeré varianty, jak po roce 2016 vybírat mýto, podle něj pak vláda rozhodne, jaký postup zvolí. Není navíc jisté, jestli nebude soutěž zrušena, jak některé firmy požadují. „Soutěž je vypsaná naprosto špatně, jsou tam procesní chyby, je to celé na zrušení,“ říká David Libiger ze společnosti Allowance.

Některé námitky jsou formálního rázu, vypovídají však o tom, jak ministerstvo k soutěži přistupuje: na zadávací dokumentaci chybí například elektronický podpis nebo odhadovaná cena v soutěži. Za diskriminační považují například i požadavky na reference: podobných soutěží v Česku ani v Evropě totiž mnoho nebylo.

Podle kritiků soutěže je totiž vypsána příliš vágně a nejasně, což dokládají i tím, že se nejlevnější a nejdražší nabídka liší trojnásobně: od 23,5 do 74,2 milionu korun. Soutěžící totiž nemusí pochopit, co přesně od nich ministerstvo chce. „Zadávací podmínky jsou vnitřně rozporné,“ konstatovala ve svých námitkách například společnost Consulting Alpha.

Ve finále tak může komise zjistit, že si každý vyložil soutěž po svém a nabídky se nedají porovnat. Další protesty se dají očekávat i v případě, že bude například některý z uchazečů vyloučen pro příliš nízkou cenu. Ministerstvo se po podání nabídek pochválilo, že podle jejich výpočtu byla soutěž nastavena správně.

Prachař už dříve uvedl, že pokud se státu nepodaří soutěž na provozovatele vypsat včas, bude mýto vybírat sám. Argumentoval například zkušeností Kapsche, který postavil mýtný systém prakticky během jediného roku. Na rozdíl od státu však nemusel Kapsch jako soukromá firma postupovat podle zákona o veřejných zakázkách a mohl spolupracovat, s kým chtěl. Takovou možnost stát mít nebude. Smlouva s Kapschem končí v roce 2016.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.