Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Arrivederci. Italové v ČR silnice stavět nebudou, opravu D1 ale zdrželi

  14:26aktualizováno  15:47
Snaha italské společnosti Serenissima Costruzioni proniknout do českého dopravního stavitelství končí nakonec neúspěchem. V tendrech buď nabídla příliš vysoké ceny, nebo nesplnila podmínky soutěže. Firma však o několik měsíců zdržela modernizaci D1.

Kvůli zprovoznění části dálnice D1 a zakreslení vodorovného značení na 45. kilometru byla komunikace směrem na Prahu asi 15 minut zcela uzavřena (15.10.2014) | foto:  Michal Šula, MAFRA

Poslední prohrou Italů v Česku je soutěž na modernizaci úseku 18 dálnice D1 mezi Měřínem a Velkým Meziříčím. Italové zde nabídli výrazně nižší cenu než ostatní, přesto je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vyloučilo kvůli nesplnění podmínek.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) skončil správní řízení k zakázce na modernizaci úseku poté, co italská společnost nesložila kauci ani v dodatečné lhůtě, úřad tedy musel zastavit správní řízení.

Vyjádření italské společnosti zjišťujeme. Je to už podruhé, co firma stížností zablokovala soutěž a pak nesložila kauci.

Úsek 14 postaví nakonec sdružení firem Eurovia a Strabag za 1,030 miliardy korun. „Ředitelství silnic a dálnic už vyzvalo zhotovitele k podpisu smlouvy, práce na modernizaci by mohly být zahájeny na přelomu července a srpna,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Italové nabídli v soutěži o 150 milionů korun méně. Firma v Česku nemá žádné stavební zázemí.

Serenissima Construzioni byla vyřazena ze všech tří tendrů na modernizaci D1. Před několika týdny přišli definitivně i o zakázku na modernizaci dálnice D1 mezi Kývalkou a Ostrovačicemi, soutěží na úsek Ostředek - Hvězdonice se nemusel ÚOHS ani zabývat, protože na jaře firma nesehnala peníze na složení kauce.

„Bohužel nedošlo k prokázání opětovného složení jistoty včas, žádali jsme o prodloužení lhůty, ale neúspěšně,“ řekl na jaře Jiří Wytrzens, který italskou firmu v Česku právně zastupuje. Zpoždění bylo podle něj způsobeno tím, že italská strana požadovala od svého rumunského obchodního partnera - pojišťovací společnosti - prodloužení pojistné smlouvy na pojištění záruky.

Zatímco u modernizace nabídli Italové výrazně nižší ceny, v případě jiných zakázek na nové dálnice jsou ceny vyšší. Například u nových úseků dálnice D3 nabídla firma až pátou nejnižší cenu.

Nejvytíženější tuzemská dálnice je zhruba deset let za svou životností. Celá oprava mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle odhadů ministerstva mohla stát asi 14 miliard korun. Stavba je rozdělená na 21 úseků, které se modernizují postupně.

Rekonstrukce D1 začala loni na čtyřech úsecích, dva z nich byly dokončeny a dva, mezi Lhotkou a Velkou Bíteší a mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou, se opravují i v letošním roce. Letos chce ŘSD zahájit opravy na dalších třech úsecích, z nichž na prvním u Hvězdonic zatím silničáři provádí přípravné práce.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.