Ilustrační snímek

Ilustrační snímek

Kraj vypsal tendr na nového dopravce, podmínky vyhovují jedné firmě

  • 14
Liberecký kraj vybere firmu, která získá zakázku na zajištění autobusové dopravy na příštích deset let. Podle některých dopravců je tendr za 4,2 miliardy ušitý na míru společnosti BusLine. Ta má majitele v daňovém ráji na karibských ostrovech Svatý Vincenc a Grenadiny.

Liberecký kraj požaduje v zadávací dokumentaci splnění dvou bodů, které jsou nesplnitelné hlavně pro nové dopravce, kteří dosud v kraji nejezdí: musí se prokázat, že si tu sehnali potřebné zázemí a také mít v době podání nabídky zajištěné autobusy, alespoň smlouvami o smlouvách budoucích. I když ještě nevědí, zda vyhrají.

Kritika liberecké opozice

Člen dozorčí rady Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce a liberecký opoziční zastupitel Josef Šedlbauer přišel minulý týden s obviněním, že DP kvůli nevýhodné smlouvě s firmou BusLine ročně přichází až o 30 milionů.

Podle Šedlbauera problém vznikl před třemi lety, kdy Jablonec jako minoritní akcionář vstoupil do Dopravního podniku. V Jablonci do té doby jezdil ČSAD Jablonec, odnož později vzniklé firmy BusLine. Městský a soukromý dopravce se tehdy dohodly bez výběrového řízení, že autobusy ČSAD Jablonec budou veřejnou dopravu ve městě zajišťovat dalších deset let.

Dohodnutou cenu považuje Šedlbauer za přemrštěnou. V Jablonci jezdí autobusy firmy BusLine za 46,3 koruny za kilometr, v Liberci za 43,6 koruny. Přiměřená cena by podle Šedlbauera byla 35 až 40 korun. Firma BusLine jeho tvrzení odmítla a zvažuje kroky na obranu svého jména.

"Liberecký kraj požaduje od uchazečů, aby v rámci své nabídky doložili, že disponují náležitostmi potřebnými k plnění smlouvy dva roky předem. To je podle mě diskriminační požadavek, který zbytečně zvýhodňuje stávající dodavatele. V zahraničí by takový tendr byl okamžitě zrušen," řekl šéf Abellio CZ Petr Moravec. Pobočka holandských státních železnic je jedním ze zájemců o provoz autobusových linek na severu, už teď zvažuje podání námitek.

"Jsou tam naprosto nadbytečné kvalifikační podmínky, které ukazují, že je vše směřováno k tomu, aby se přihlásilo co nejméně firem," myslí si i kandidát na hejtmana za Starosty pro Liberecký kraj Martin Půta.

Ani stávající dopravci nemají vyhráno. Například ČSAD Liberec, která dosud zajišťuje pro kraj dopravu v bývalém okrese Liberec a kterou stále spoluvlastní i některé obce, se může podle ředitele Jana Konopáska přihlásit pouze do části zakázky zajišťující autobusovou dopravu na Frýdlantsku a Hrádecku.

Podmínky jsou naopak mírné, tvrdí kraj

"Jsou tam mimo jiné příliš vysoké požadavky na počet dosud ujetých kilometrů v závazku veřejné služby, které nemáme šanci splnit. Prakticky to znamená, že přijdeme o třetinu současné zakázky, aniž bychom o ni mohli soutěžit," říká Konopásek.

I ČSAD Liberec zvažuje, že proto podá proti zadávacím podmínkám námitky. Podmínky naopak může bez problémů splnit právě BusLine.

Podle mluvčí kraje Květy Šírové jsou ale podmínky na tendr ještě velmi mírné. "Z našeho pohledu by bylo nešťastné rezignovat na požadavky na kvalifikaci a například před zahájením plnění zjistit, že vítěz není schopen dostát svým smluvním závazkům," řekla Šírová.

MF DNES srovnala tyto sporné body se zadávací dokumentací v jiných soutěžích na autobusy a nikde tak přísná kritéria nebyla. Ani například u první velké soutěže na rychlíkové tratě, které vypisuje ministerstvo dopravy.

Vlastník z Karibiku

Podobné podmínky neměl Liberecký kraj ani v soutěži na vlaky na Jizerské dráze. "Samozřejmě je možné se inspirovat odjinud, nicméně je nutné si uvědomit, že doposud v žádné veřejné zakázce v České republice na autobusové dopravce nebylo poptáno tak rozsáhlé území celého kraje. Jakékoliv srovnání s dílčími oblastmi je tedy chybné," tvrdí Jiří Hruboň, který je pověřen řízením krajské organizace Korid LK.

BusLine už dnes pobírá největší část peněz na autobusovou dopravu z kraje, bez soutěže se navíc dostal k části zakázky u libereckého Dopravního podniku. Klíčovou roli ve firmě hraje čerstvý předseda představenstva Jiří Vařil, který současně zasedá v krajském výboru pro dopravu za KSČM. I výbor zakázku na autobusy projednával.

Vařil dříve uváděl, že za firmou stojí ruští investoři, oficiálně ale firmu vlastní společnost z Karibiku. Loni BusLine utržil přes 900 milionů korun, v soutěžích se dostal k zakázkám loni i například v Ústeckém nebo Jihomoravském kraji. Podle konkurence ale za cenu dumpingových cen, což firma odmítla. Zisk za loňský rok firma dosud nezveřejnila.