Z průzkumu agentury PPM, který má MF DNES k dispozici, vyplývá, že například v oddělení cukrovinek chyběly na podzim loňského roku v průměru tři až čtyři procenta výrobků, v březnu už to bylo patnáct procent. Podobně dopadla i káva, nealkoholické nápoje či pivo.
Nejde o žádný výkyv, protože lidé z agentury obcházejí hypermarkety Teska třikrát týdně a pokaždé si zapíší, když daný výrobek chybí. Samo Tesco větší díry na regálech neodmítá. "Denně je zajištěno 85- až 95procentní pokrytí dodávek zboží," říká za obchodní řetězec Lucie Turnovská s tím, že s dodavateli pracují na zlepšení.
Nový systém nefunguje
Za méně potravin na pultech může nový způsob doplňování zboží. Tesco na něj přecházelo postupně od ledna do března. Zatímco dříve si doplňování do regálů zajišťovali sami výrobci buď svými lidmi, nebo pracovníky od agentur, dnes to za ně dělají zaměstnanci Teska.
Tesco nabralo nové lidi a snaží se zboží doplňovat hlavně v noci. Systém měnilo podle dřívějšího vyjádření hlavně proto, aby se jim po prodejní ploše a ve skladu nepotulovali cizí lidé a aby mělo nad doplňováním a zboží větší kontrolu.
Výrobci hleděli na změny nedůvěřivě a jejich obavy se zatím naplňují. Tím, že zboží není včas dodáno na pult, přicházejí o tržby. Zákazník si buď koupí výrobek od konkurence, který na regálu je, nebo začne časem chodit do jiného obchodu.
"Potvrzuji, že naše výrobky chybí na regálech častěji než dříve a setkali jsme se i s řadou stížností ze strany zákazníků na naší zelené lince," říká Pavel Herman, šéf společnosti Hero, výrobce kojeneckých mlék Sunar.
"Podle nás tento nový model doplňování nevede vždy ke spolehlivému zlepšení," říká také za společnost Pepsi Americas její marketingový šéf Bronislav Matýsek.
Černí doplňovači
Ztráty výrobců jsou přitom větší, než by ukazovalo chybějící procento zboží na regálu. Nejrychleji totiž mizí nejprodávanější zboží. "Když chybí na regálu patnáct procent výrobků, tak dodavatel přijde na tržbách minimálně o dvacet procent," říká Pavel Říha z agentury PPM, která data z obchodů sbírá a analyzuje.
"To je asi největší problém," potvrzuje Herman výpadky nejprodávanějších výrobků. Doplňovači Teska podle něj pracují s daleko větším objemem výrobků než jejich vlastní lidé a neznají zboží tak detailně.
"Obvykle tedy bezmyšlenkovitě následují nastavené plánogramy (plán rozmístění výrobků na regálu, pozn. aut.), nevytvářejí potřebné rezervní zásoby klíčových výrobků a ty jsou pak pochopitelně rychle vyprodané," popisuje Herman.
Na regálu je tak občas k vidění méně výrobků, než naznačují cenovky, a jen jsou roztažené do větší délky, aby nebylo prázdno tak vidět. Někteří výrobci se snaží dírám bránit alespoň tak, že dál do prodejen Tesco posílají své lidi načerno.
Zhruba do dvou třetin obchodů se totiž ještě dostanou, hlavně když mají dobré vztahy s tamním personálem.
Čtěte v MF DNES
O vývoji cen ve velkých obchodních řetězcích a o tom, kam půjdou ceny potravin, si přečtěte více v pondělním vydání Byznys speciálu.