Firma systém spouští v době, kdy Češi kvůli krizi a strachu o práci přestávají být loajálními zákazníky a častěji než dříve střídají obchody podle slev. Obchodníci je proto chtějí znovu naučit věrnosti propracovanějšími zákaznickými výhodami.
Věrnostní systém, do kterého se podle plánů Teska zapojí za první rok asi milion domácností, zatím nemá v Česku obdoby. Funguje tak, že řetězec sbírá data o tom, co kdy a jak často daný zákazník nakupuje, a podle toho mu zasílá slevy na míru a poukázku podle útrat.
V praxi to bude vypadat tak, že za každých 10 korun se zákazníkovi přičte jeden bod. Jednou za čtvrt roku dostane majitel karty poštou vyúčtování se stavem svého konta a slevou, kterou na základě nasbíraných bodů získal.
Co je ClubcardSystém funguje tak, že Tesco a společnost pro výzkum trhu Dunnhumby sbírají data o tom, co, kdy a jak často u nich daný zákazník nakupuje, a podle toho mu posílají slevy na míru a poukázku podle útrat. Pokud tedy firma z přehledu vašeho nákupu zjistí, že nejčastěji pijete například Kofolu nebo že k snídani máte nejraději müsli od Emka, dostanete slevový kupon právě na toto zboží. |
Tesco letákyNavštěvujete rádi |
Pokud tedy nasbíráte nejméně 300 bodů (utratíte minimálně tři tisíce korun), dostanete za to tři peněžní poukázky na slevu v hodnotě jedno procento z celkové utracené částky (při útratě tři tisíce bude mít poukázka hodnotu 10 Kč) a šest slevových kuponů na vybrané zboží. Pokud bude zboží zrovna v akční nabídce, slevy v obchodě a na kuponu se sečtou. Sleva může být procentní, množstevní nebo v podobě dárku.
Když nasbíráte méně než 300 bodů, získáte jen tři slevové kupony a nedostanete žádné peněžní poukázky, ale body se vám převedou do dalšího období. Platnost peněžních poukázek je dvouletá, platnost slevových kuponů bude několik týdnů. Na čerpací stanice Teska se karta nevztahuje, za nákup pohonných hmot se tedy body přičítat nebudou.
Firma si z karty na oplátku odčerpá důležité informace o tom, jak často chodíte nakupovat a jaké potraviny si vybíráte. Se souhlasem klienta tak získává i přístup k informacím, které by možná leckdo raději utajil. V domovské Anglii si za to řetězec vysloužil přezdívku Velký bratr.
Firma ale ujišťuje, že systém je bezpečný. Za 15 let jeho fungování prý k žádnému úniku dat nedošlo. „Zpracování registračních formulářů probíhá v souladu se Zákonem o ochraně osobních údajů,“ uvedl marketingový ředitel Michal Štádler.
Dodal, že všichni zaměstnanci, kteří s formuláři přijdou do styku, podepisují pracovní smlouvu o zachování mlčenlivosti s přílohou o ochraně osobních údajů. Na vše prý dohlížejí pravidelné audity.
Různé věrnostní systémy nabízí většina řetězců na trhu. Jde zpravidla o jednoduchý princip slev z nákupu. Krize ale obchodníky donutila přemýšlet, jak si zákazníky víc připoutat. Češi se totiž čím dál víc řídí slevou a obchodníky střídají podle toho, kdo má zrovna nejvýhodnější nabídku.
Cílení slev by proto mělo být do budoucna adresnější. Obchodníci se budou snažit získat o zákazníkovi co nejvíce informací a podle toho ušít nabídku na míru. Ta by pak mohla přijít třeba e-mailem.
Věrnostní systém založený na podobné myšlence připravují družstevní prodejny Coop. „V září chceme návrh předložit představenstvu,“ říká šéf sítě družstevních prodejen Zdeněk Juračka. Zároveň přiznává, že systém nebude tak propracovaný jako ten, který zavádí Tesko. „V tomto směru jsme omezeni hlavně finančně,“ dodal.
Úplně jiný způsob jak si zákazníky udržet, než vydávání kartiček, volí například Ahold. Do konce roku chce představit několik novinek. Jednou z nich má být například prodloužení otevírací doby supermarketů. „Dojde k tomu už od 1. září,“ sdělil iDNES.cz mluvčí řetězce Lukáš Hora.