Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Stres a zranění. Zaměstnanci Tesly si stěžují na drsné pracovní podmínky

  15:12aktualizováno  15:12
Někteří zaměstnanci továrny na výrobu elektromobilů Tesla v kalifornském Fremontu si stěžují na drsné pracovní podmínky a enormní tlak ze strany manažerů. Šéf automobilky Elon Musk náročné podmínky ve své továrně připustil, o zdraví a bezpečnost svých lidí ale prý pečuje.

Ilustrační snímek | foto: Tesla Motors

Musk koupil původně společnou továrnu GM a Toyoty v roce 2010 a proměnil ji v Mekku moderní výroby. Někteří jeho zaměstnanci si však stěžují na vyčerpávající pracovní tlak, agresivní výrobní cíle a zranění.

Podle informací, které má k dispozici list The Guardian, byla během posledních let přivolána záchranka k ošetření více než stovky pracovníků, kteří měli různé zdravotní potíže jako mdloby, závratě, bolesti na hrudi či problémy s dýcháním. Stovky dalších byly zraněny a měly další zdravotní problémy, uvedl list.

Musk ve vyjádření pro Guardian připustil, že jsou na jeho zaměstnance kladeny vysoké nároky a pracují dlouhé hodiny, prý se ale stará o jejich zdraví a blahobyt a bezpečnost v továrně se za poslední rok výrazně zlepšila.

Povinné přesčasy a práce v bolestech

Jeho vyjádření je však v rozporu s tím, co deníku popsalo 15 stávajících i bývalých dělníků Tesly. Podle nich firma na zaměstnance vyvíjí intenzivní tlak kvůli kterému někdy pracovali v bolestech nebo se dokonce zranili jen proto, aby naplnili ambiciózní výrobní cíle majitele.

Pozornost vzbudil blogový příspěvek zaměstnance továrny Jose Morana z února letošního roku, v němž si stěžuje na povinné přesčasy, vysokou míru zranění a nízké mzdy.

Dnes už bývalý zaměstnanec Tesly Michael Sanchez Guardianu popsal, že je po letech práce pro Teslu invalidní a nemůže bez bolesti vzít do ruky ani tužku. Ačkoliv firma tvrdí, že je to v důsledku jeho zranění způsobeného během instalace kola, podle Sancheze je to ale kvůli rokům stráveným prací na montážní lince s rukama nad hlavou.

Jedna ze zaměstnankyň zase firmu žaluje kvůli údajné platové diskriminaci žen a všudypřítomnému obtěžování (o případu obtěžování a nepřátelského prostředí vůči ženám v Tesle jsme psali de).

Taky pracuju tvrdě, hájí se Musk

K největšímu počtu incidentů podle všeho docházelo mezi lety 2013 a 2016. V tomto období míra úrazů, zranění a onemocnění, která se hlásí regulačním orgánům pro bezpečnost práce, přesáhla průměr v průmyslovém odvětví. Údaje za tyto roky však Tesla odmítla zveřejnit s tím, že „neodrážejí fungování továrny dnes“.

Musk prohlásil, že bezpečnost lidí je pro firmu nejdůležitější a není mu lhostejná. Sám prý také tvrdě pracuje a začátkem loňského roku spal v továrně na podlaze ve spacáku, aby se nemusel zdržovat jízdou domů a napracoval co nejvíc hodin. „Věděl jsem, že lidé mají těžké časy, pracují dlouhé hodiny a tvrdě. Chtěl jsem pracovat mnohem tvrději než oni,“ uvedl s tím, že tak by se měl zachovat každý správný manažer.

Ne všichni zaměstnanci si ale na práci v továrně stěžují. Někteří si pochvalují různé pracovní benefity a placené volno.

Tesla za první čtvrtletí letošního roku vyorbila 25 tisíc aut a Muskův cíl pro rok 2018 je až pětinásobně vyšší. Roční produkci až 500 tisíc aut má zajistit plánované rozšíření kapacity továrny o dalších dvanáct budov.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Zájem o přístroje BlackBerry upadá
BlackBerry se vrátila do černých čísel. Zisk má díky vyhranému sporu

Kanadský výrobce chytrých telefonů BlackBerry v prvním finančním čtvrtletí vydělal 671 milionů USD (téměř 16 miliard Kč), zatímco před rokem hospodařil se...  celý článek

Vrtací vůz pro mikropilotové deštníky.
Češi staví depo pro turecké metro. V Istanbulu budují i podzemní lanovku

Magistrát největšího tureckého města Istanbulu investuje do dopravní infrastruktury, a to i přes rostoucí inflaci a ekonomické zpomalení země. Turecká dcera...  celý článek

Rozšíření Panamského průplavu trvalo devět let (24. června 2016)
Z Číny do USA a zpět. Rozšířený Panamský průplav slaví výročí

Panamský průplav, který zajišťuje spojení Tichého a Atlantického oceánu, slouží námořní dopravě už téměř sto let. Kanálem se přepravovalo asi šest procent...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.