"Budeme potřebovat jednu či dvě nové linky a můžeme přijmout až stovku nových pracovníků," uvedl pro MF DNES jednatel firmy Jan Tichý.
Saar Gummi Czech (SGC) sídlící v Červeném Kostelci na Náchodsku zaměstnává zhruba 560 lidí, což je téměř stejný stav jako před vypuknutím krize.
Společnost sice vlastní pozemky přiléhající přímo k výrobním halám, ale zřejmě dá při rozšiřování produkce přednost nájmu v blízkém okolí. "Bylo by to asi efektivnější, uvolnily se výrobní prostory například ve firmě Oerlinkon," říká Tichý, podle něhož by se mělo o způsobu rozšíření rozhodnout během měsíce. Oerlinkon Czech z Červeného Kostelce přestěhoval výrobu textilních strojů.
Společně s novou investicí firma SGC zvýšila odhad budoucích tržeb. Zatímco již letos se dostane na předkrizovou úroveň a plánuje utržit minimálně 65 milionů eur (v aktuálním kurzu asi 1,6 miliardy korun), do tří let by se měly díky Fordu Transit zvýšit její tržby na sto milionů eur. To obnáší dva a půl miliardy korun.
Saargumi by mohla změnit majitele
Vedle budoucí výroby pro Ford roste český závod také kvůli tomu, že přebírá práci německým podnikům z vlastní skupiny. "Jde hlavně o projekty pro BMW a Daimler. Ale nejvíce stále dodáváme koncernu VW včetně Škodovky," dodal Tichý.
saar gummi czechrok........ tržby............zisk Poznámka: v milionech Kč |
Přebírání práce z Německa může značit problémy mateřské skupiny a tlak na snižování nákladů. Všem závodům se zdaleka nedaří tak dobře jako tuzemskému podniku SGC. Na trhu se mluví o tom, že by mohla skupina Saargummi změnit majitele.
Dnes ji vlastní soukromí investoři zastřešení německou investiční skupinou Odewald & Compagnie, která patří mezi největší německé investiční fondy. Podle deníků Handelsblatt a Financial Times Deutschland však v krizi utrpěla velké ztráty.
Tichý se k otázkám na akcionářské změny odmítl vyjádřit, z obchodního rejstříku však vyplývá, že loni v únoru získala zástavu nad tuzemským podnikem německá banka LBBW. Mateřská skupina si tak zajistila úvěr, který tehdy dosahoval téměř miliardy korun.
Saar Gummi Czech začal v Česku vyrábět před 10 lety, kdy zároveň dostal desetileté daňové prázdniny. Ty skončí, ale Tichý odmítá, že by to mělo zásadní dopad na ocenění továrny, která za dobu své existence vydělala přes miliardu čistého.
Ziskovost jí podstatně klesla jen v roce 2008, kdy dostala stejně jako ostatní výrobci v autoprůmyslu tvrdou ránu. "Někdy v červenci 2008 začaly přicházet takzvané odvolávky z výroby od odběratelů a během několika měsíců nám spadly tržby o čtyřicet procent," vzpomíná Tichý.
Podle něj krize pro SGC skončila už na jaře 2009, kdy převzala výrobu těsnění pro vlajkovou loď Volkswagenu, model Golf. "Jiní dodavatelé se tehdy snažili tlačit automobilky ke zvýšení výkupních cen. My jsme byli schopni převzít výrobu za stejnou cenu," vysvětlil Tichý.