Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

TŘI DNY VE VLAKU: Češi rezignovali na to, že projíždějí staveništěm

Sledujeme on-line   7:00aktualizováno  15:06
Rezignace, smíření. Tak nejčastěji mluví cestující o zpožděních a výlukách, kterým musí letos čelit na kolejích. Výluky jsou zátěží pro cestující i dopravce, zejména České dráhy. Své zážitky z třídenní pouti českými železnicemi podrobně popisuje reportér iDNES.cz Jan Sůra.

Na rozdíl od cesty v roce 2010 mě čeká podstatně rozsáhlejší testování. | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Cestovat v těchto dnech po české železnici je dobrodružství. Tratě jsou nejvíce rozkopané za poslední roky a vlaky se kvůli tomu často zpožďují. Reporét iDNES.cz musel dokonce kvůli tomu narychlo měnit trasu své třídenní cesty.

Řada lidí stále nerozlišuje, že za výlukami stojí Správa železniční dopravní cesty, pro cestující jsou na vině prostě České dráhy. „Dneska to celkem jede, čekal jsem to horší. Už jsem zažil i hodinová zpoždění,“ říká programátor Jiří v pendolinu mezi Pardubicemi a Prahou. Ze začátku mu zpoždění vadila, teď si už zvykl. „Jezdím po frekventované trati, takže spojů je dost,“ dodal. Věří, že od příštího jízdního řádu bude cestovat už plynule bez zpoždění.

Zejména pro starší lidi jsou však výluky hrůzou. Stresují je zpoždění i samotné přestupy. Na některých tratích se navíc kvůli výlukám zcela změnily jízdní řády a oni o tom nevěděli. Oznámení visí třeba na nádražích, které je ale od obce několik kilometrů daleko. Vyplatí se proto si před cestou zkontrolovat, zda vlak v jízdním řádu skutečně jede. „Lidi jsou z toho trošku otrávení, zvláště z přestupů do autobusů,“ říká pracovník s jídelním vozíkem v rychlíku do Českých Budějovic.

Fotogalerie

Jízda po české železnici v řadě míst připomíná spíše železniční staveniště. Dělníci v oranžových vestách to ale nemají úplně jednoduché ani u cestujících. „To je neskutečné, ti uprchlíci jsou snad i tady,“ komentuje v kupé rychlíku z Prahy do Lince postarší dáma. „Když jim tu nabízí ubytování, tak pracují asi už i zde,“ dodala a znepokojivě kroutí hlavou.

Staveništěm je dokonce i samotné pražské hlavní nádraží, kde probíhá velká oprava nádražní střechy. Kvůli tomu je část nástupišť uzavřených a některé vlaky jsou odkloněné na jiné stanice.

Dobrá zpráva na závěr: výluky se nedělají jen pro to, aby se stavělo a komplikovaly život cestujícím. Měly by především zrychlit cestování po české železnici.

Komplikace nastaly po třech hodinách cesty

Tři tisíce kilometrů dlouhá cesta šla první tři hodiny hladce. Komplikace nastaly až před Hradcem Králové. Kvůli zpoždění vlaku totiž nestihl reportér iDNES.cz přestup. Zatímco někteří průvodčí Českých drah trpělivě a dlouze vysvětlují situaci nervózním lidem, třebaže ČD za výluky a zpoždění nemohou, jiní tolik pochopení nemají.

Už začátek dlouhé cesty ukázal, že oprav je skutečně hodně a ke zpožděním dochází a zřejmě dál bude docházet. Za lepší cestování má totiž letos Správa železniční dopravní cesty utratit 44 miliard korun, dalších 13 miliard korun zaplatí ministerstvo dopravy a kraje Českým drahám za provoz jimi objednaných vlaků.

Dobrá zpráva: koženky většinou zmizely

V praxi velký objem peněz do staveb znamená i rekordní objem výluk, i přes zlevnění pohonných hmot a komplikace s náhradní autobusovou dopravou letos počty cestujících na železnici rostou.

Podobný test Jan Sůra uskutečnil před pěti lety, kdy jízdu kvůli vysokému počtu zastaralých vozů s koženkovým potahem nazval cestu koženkovým královstvím. Pětiletý odstup ale ukazuje, že doba se změnila: desítky investovaných miliard korun do nových vlaků jsou na železnici vidět a na řadě spojů jsou spíše historické vlaky minulostí.

„Na rozdíl od cesty v roce 2010 mě čeká podstatně rozsáhlejší testování. Ve vlacích strávím celkem tři dny, čistého času takřka 48 hodin a ujedu zhruba tři tisíce kilometrů,“ uvedl Sůra. Cesta skončí večer ve čtvrtek. Naplánovaná trasa vede všemi kraji a všemi typy vlaků. Včetně autobusů náhradní dopravy, kterým se letos kvůli stavebním pracím nedá na železnici vyhnout.

MAPA VÝLUK

podívejte se, kde si dát pozor

Naplánovat si cestu po české železnici letos není jednoduché: pokud spoléháte na klasický papírový jízdní řád, záhy zjistíte, že je to sice užitečná věc, ale ne vždy zcela pravdivá. Kvůli výlukám totiž nastupují ještě výlukové jízdní řády, které časy odjezdů často výrazně mění. Studium jízdních řádů odhaluje řadu nepochopitelných věcí v jízdních řádech, které plánování výrazně komplikují. Například když dorazíte rychlíkem z jihu Čech do Prahy, rychlík do Turnova opustí hlavní nádraží minutu před příjezdem.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.