Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Česká infocentra nejsou dokonalá

  10:00
V České republice je registrováno přibližně 370 TURISTICKÝCH INFORMAČNÍCH STŘEDISEK. Zdaleka ne všechna však dokážou návštěvníkovi pomoci.

Představte si, že se chystáte na výlet či dovolenou do místa, které však vůbec neznáte. Pokud se rozhodnete si raději v předstihu po telefonu zjistit důležité informace v tamním informačním středisku, může se stát, že budete nejen spokojeni, ale mnohdy i velmi zklamáni. Vedle profesionálního přístupu pracovníků infocenter, kteří se snaží pro zákazníka udělat maximum, je totiž možné narazit na nezájem, stručné odpovědi či rychlé odkázání na webové stránky, aniž si dotyčný ověří, zda má klient k internetu přístup.

Ani skvělé, ani zlé

Alespoň takový je výsledek testu redakce MF DNES, který podle jejího zadání vypracovala společnost Positive, jež se měřením kvality služeb podávaných po telefonu zabývá. Z maximální stoprocentní úspěšnosti dosáhlo nejlépe ohodnocené středisko pouhých čtyřiašedesáti procent. "To je přibližně průměr pro rok 2003 spočtený za posuzované firmy z různých oborů. Přitom ty nejlepší dosahují přes osmdesát procent," vysvětluje Romana Juhová z Positivu, která celý průběh testování řídila. Jak se ukázalo, kvalita poskytnutých informací velmi záleží na konkrétním pracovníkovi, který se zákazníkem komunikuje.

Detailní výsledky testu informačních center naleznete ZDE.

Dokonce i v rámci jediného infocentra je možné zaznamenat značné rozdíly. Například v Městském informačním centru v Jeseníku lze natrefit jak na milé, ochotné pracovnice, které se snaží vyhledat co nejvíce informací, tak na operátora, jemuž se zdá položený dotaz příliš široký a bez další diskuse odkazuje na internetové stránky. Totéž platí třeba i pro informační středisko v Telči, které si odneslo nejlepší skóre úspěšnosti. Přesto se i tady člověk potká, vedle trpělivého vyjmenovávání seznamu aktuálních kulturních akcí včetně všech doplňujících údajů, s nezájmem a rychlou odpovědí na otázku týkající se tak zásadně letní věci, jíž jsou možnosti koupání.

Když na zákazníka není čas

Snad vůbec nejhorší, co může turista od pracovníka "íčka" slyšet, je informace o tom, že má rozdělanou práci a požadované údaje by musel hledat. Takto například proběhl jeden z telefonátů do infocentra v Pasohlávkách u Novomlýnských nádrží. Co se obecně telefonní dosažitelnosti týče, test prokázal, že je možné se do infostředisek poměrně snadno dovolat. Ve více než polovině případů je pravděpodobnost, že někdo na první zavolání zvedne telefon, minimálně devadesátiprocentní. Občas však hovor skončí na záznamníku, v lepším případě s možností zanechání vzkazu, v horším pouze s údaji o pracovní době.

Za zavřenými dveřmi

Jak to vypadá s informačními centry v Chorvatsku? Jaké jsou vaše zkušenosti s infocentry? To vše se dozvíte ZDE.

Do potíží se však turista může dostat také v případě, zjistí-li po příjezdu do města, že je informační středisko zavřené. To může nastat v době polední pauzy či o víkendu. Přestože řada infocenter prodlužuje v letní sezoně otvírací dobu, téměř čtvrtina z posuzovaných v neděli své služby neposkytuje. "Většinou na nonstop provoz nejsou pracovní síly, a především finanční prostředky," říká vedoucí oddělení cestovního ruchu v Jindřichově Hradci Zuzana Bedrnová. "Alespoň by však za výlohou, jako je tomu u nás, měl být infopanel, kde se návštěvník dozví základní údaje a zajímavé tipy," dodává.

Vítěz testu

Vítězem se stalo Informační turistické centrum v Železné Rudě. Ze všech posuzovaných infostředisek dosáhlo v součtu nejvyššího ohodnocení. Zákazník se dozví potřebné údaje, pracovníci mu dokážou vyhledat dopravní spojení, navíc je otevřeno každý den do osmnácti hodin bez polední přestávky.

Propadák testu

Nejméně uspělo Regionální infocentrum Milevský Kraj se sídlem v Milevsku. Úspěšnost při telefonování je malá, pracovníci odkazují na kolegy či na jiná informační střediska. Podávané informace jsou základní, bez jakýchkoli doplnění. Zřejmý je nezájem, malá aktivita.

Co byste se měli v infocentru dozvědět

Pracovníci kvalitního infocentra dokážou doporučit ubytování podle požadavků klienta, znají cenu, vzdálenost ubytovacího zařízení od nejbližšího města či od centra města, kvalitu a typ zařízení, v nejlepším případě jsou schopni ubytování zajistit.

Doprava

Je dobré se zeptat na dopravu v příslušné oblasti. V infostředisku by měli dokázat vždy vyhledat místní spojení, ideálně i spojení po celé České republice.

Kulturní nabídka

Podstatnou částí služeb je prezentace kulturního dění v dané lokalitě. Pracovníci infocentra mají mít přehled o tom, co se v jejich kraji na kulturním poli děje, kdy se jednotlivé akce konají, kde je možné zakoupit vstupenku a jaká je cena. Skutečně dobře fungující středisko je schopno takové informace podat z větší části republiky.

Kam na výlet

Pracovníci střediska by také měli dokázat podat informace ohledně výletů do okolí a zajímavých míst, které by turista neměl minout.

Informace o regionu

Zákazník by měl dostat základní informace o oblasti, v níž se nachází. Měl by získat zdarma plán města či mapu regionu i odpovědi na dotazy týkající se místních památek a muzeí (včetně otvíracích dob a ceny vstupného), stravovacích možností a ostatních služeb v dané oblasti (například, kde lze nalézt lékařskou službu, jak mají otevřeno lékárny, kde je zubní pohotovost).

Sportovní vyžití

O sportovní nabídce by informační centrum mělo poskytnout rovněž dostatečné údaje, a to informace o sportovních aktivitách v oblasti, o termínech konání sportovních akcí, o cenách vstupného i to, kde je možné si lístky na akce opatřit, dále o provozních dobách a cenách ve sportovních areálech, o možnostech zapůjčení a uschování kol a podobně.

Symbol je značkou kvality

Turisté se až dosud neměli podle čeho orientovat, pokud potřebovali informace o regionu, v němž trávili svoji dovolenou či víkend, a hledali takzvané informační středisko, mohli narazit na ledasco. Turistická informační centra totiž neměla žádné jednotné značení. "Íčka" rozličných velikosti i tvarů na různobarevných pozadích visící před vstupem do provozovny nic neříkala o tom, zda zákazník uvnitř najde spíše cestovní kancelář s nějakým tím prospektem okolí, nebo kvalifikované pracovníky, kteří jsou schopni zodpovědět téměř každý dotaz. Ve spolupráci České centrály cestovního ruchu a Asociace turistických informačních center vznikl projekt, na jehož základě kvalitní informační střediska, která splňují určité základní požadavky, jako je například celoroční provoz minimálně pět dnů v týdnu či komunikace alespoň v jednom světovém jazyce, obdrží jednotné značení bílé "i" v zeleném poli. Zákazník tak bude vědět, že za pultem takto označené provozovny by měl dostat informace, které potřebuje. V současnosti je v Česku okolo 370 registrovaných infostředisek.


Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Hallstatt brojí proti turistům. Omezuje počty autobusů, zastavuje reklamu

1. května 2024

Rakouské oblíbené místo Hallstatt dlouhodobě bojuje s velkým náporem turistů. Místním s návštěvníky...

Plán na města bez zavíraček naráží. Místní ani policie nechtějí žít nonstop

1. května 2024

Rostoucí náklady, obavy o bezpečnost a stížnosti na hluk dusí po setmění ekonomiky od Londýna po...

Od ropy k technologiím. Saúdská Arábie přezbrojuje na umělou inteligenci

1. května 2024

Ve vývoji umělé inteligence hrají klíčovou roli dva faktory - peníze a energie. Obojího má Saúdská...

Pražské letiště změnilo platby za parkování, zdarma je nově jen 10 minut

1. května 2024  9:02

Mezinárodní Letiště Václava Havla v pražské Ruzyni od května změnilo systém parkování. Doba na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...