Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Těžké časy aerolinek šejků. Etihad prodělal desítky miliard

  14:48aktualizováno  14:48
Jedna z největších aerolinek z oblasti Perského zálivu, společnost Etihad Airways, je poprvé od roku 2010 ve ztrátě. Paradoxně za to může levná ropa a hlavně investice firmy do ztrátových aerolinek v Evropě.

Aerolinky Etihad sídlí v Abú Zabí. | foto: Solar Impulse

Firma ve čtvrtek oznámila, že za poslední finanční rok prodělala 1,87 miliardy dolarů, v přepočtu přes 40 miliard korun. Podobně jako na konkurenty ze stejné geografické oblasti, kteří v minulosti výrazně překreslili trh dálkové dopravy, firmu tíží levná ropa. Ta jim totiž snižuje počty nejlépe platících zákazníků, na kterých aerolinky hlavně vydělávaly.

Etihad dostaly do velké ztráty odpisy některých jeho investic v Evropě. Firma má podíly například ve ztrátových Air Berlin nebo v Alitalii. V minulosti se o firmě mluvilo i jako o zájemci o České aerolinie. Tuzemský dopravce tehdy dokonce spustil do Abú Zabí linku, aby se cestující z Prahy mohli napojit na síť Etihadu. Námluvy však skončily bez zájmu Etihadu.

Firma ztrátu vysvětluje hlavně jednorázovými účetními operacemi: odepsala miliardu dolarů z hodnoty svých letadel, dalších 808 milionů pak stálo znehodnocení podílu ve ztrátových aerolinkách. Firma už se stáhla například ze švýcarských aerolinek Darwin Airlines. Do hospodaření se promítl i fakt, že Etihad je stále zajištěný na výrazně vyšší ceny ropy, než jsou nyní. V praxi tak nakupuje letecké palivo dráž, než by musel.

Šéf Etihadu Peter Baumgartner uvedl, že firmě loni přibyli cestující, výnosy ale klesaly. Celkový propad tržeb je i přes větší počet cestujících přes sedm procent. „Výnosy byly pod velkým tlakem ve všech třídách letadel, zejména pak v byznys třídě,“ řekl Baumgartner.

Problémy dopravců z Perského zálivu už ukázalo zveřejnění výsledků Emirates Airlines, kterým výrazně klesl zisk. Qatar Airways čelí velkým problémům i kvůli blokádě okolních zemí, do některých destinací přestal úplně létat, do jiných musí létat výrazně delší trasou (více čtete zde).

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Boeing 737 společnosti ČSA
Stále více Čechů létá z Ruzyně do Itálie, tradiční Frankfurt naopak padá

Miláno už není pro Čechy jen centrem nákupů, ale i východištěm do italských hor a jezer. Více se létá také do Říma, díky čemuž hlásí Letiště Václava Havla...  celý článek

Na plánované stavbě rychlostní silnice z Prahy do Varů vázne výkup pozemků.
Stát na vybraných silnicích přimaluje třetí pruh, má zrychlit dopravu

Na jedenácti vytížených úsecích silnic 1. třídy by se měla výrazně zrychlit doprava, aniž tam rovnou vznikne dálnice. Stát se rozhodl zvýšit kapacitu silnic...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Uchazeči se do tendru na mýto za 29 miliard mohou hlásit o 10 dní déle

Ministerstvo dopravy posunulo o deset dní na 24. srpna termín, do kterého mohou uchazeči v tendru na provoz elektrického mýta pro období po roce 2019 podávat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.