Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Doprava po moři prudce zlevňuje, rejdaři se snaží uměle držet ceny

  13:58
Ceny za námořní přepravu klesly o tři čtvrtiny kvůli přetlaku lodí i poklesu zakázek. Může za to větší konkurence, zpomalující čínský export, a také ochlazení obchodu s komoditami. Rejdaři se snaží menší objem přepravovaného zboží vyrovnat zpomalováním lodí nebo parkováním.
Kvůli rostoucí světové ekonomice se dopravní firmy pustily do nákupu nových lodí, jenže když se dostaly do provozu, začal zpomalovat čínský export, který tyto lodě tradičně nejvíc živí

Kvůli rostoucí světové ekonomice se dopravní firmy pustily do nákupu nových lodí, jenže když se dostaly do provozu, začal zpomalovat čínský export, který tyto lodě tradičně nejvíc živí | foto: Reuters

Je to jeden z indikátorů světové ekonomiky a jejího vývoje. A nepřináší zrovna nejrůžovější vyhlídky. Nákladní námořní lodě jsou čím dál méně vytížené a jejich majitelé spíše řeší, kam je odložit do doby, než mezinárodní obchod opět oživne. Ceny za námořní přepravu totiž prudce padají.

„Vývoj cen za poslední rok vykazuje drastický pokles, který začal loni v létě,“ říká Tomáš Drgo, manažer námořní a letecké přepravy tuzemské společnosti C .S. CARGO.

Jako příklad uvádí cenu za přepravu standardního kontejneru mezi Šanghají a Hamburkem. Ještě loni stál kolem 2 000 dolarů, dnes je cena pod 500 dolary.

„Příčinou poklesu cen není ani tak snížení celkového objemu přepravovaného zboží jako uvedení nových velkých námořních lodí do provozu na této trase,“ míní Drgo.

Jeho slova potvrzuje Baltic Dry Index, který měří cenu, za niž se pronajímají různé typy lodí. Od srpna klesl o 76 procent na rekordně nízkou hodnotu.

Příčina je zjevná: kvůli rostoucí světové ekonomice se dopravní firmy pustily do nákupu nových lodí, jenže když se dostaly do provozu, začal zpomalovat čínský export, který tyto lodě tradičně nejvíc živí.

Kromě obchodníků, kteří si užívají nízké ceny, na současné situaci vydělávají majitelé přístavů, kam vlastníci lodě na delší dobu odstavují, protože se jim nevyplatí vyplout. Agentura Bloomberg uvádí jako příklad malajsijský ostrov Labuan, u něhož se počet námořních lodních kolosů za rok zdvojnásobil na více než sto.

„Rejdaři se snaží udržet ceny tím, že uměle parkují kapacity, zpomalují lodě, zvyšují lokální poplatky. Snaží se také reorganizovat, fúzují a šetří interní náklady,“ říká Tomáš Holomoucký, šéf české pobočky společnosti DB Schenker. Podle něj současná situace vede k tomu, že je námořní doprava nejen dostupnější, ale také přesnější. Lodní přepravě zboží z Číny navíc čím dál úspěšněji konkuruje kratší železniční spojení, které je rychlejší.

Za poklesem stojí kromě zpomalení čínského exportu také ochlazení obchodu s komoditami. Výrazně spadla přeprava ropy tankery a stejně tak dalších surovin.

Čísla z přístavů potvrzují, že problémem je klesající objem převáženého zboží: Singapur loni klesl o 8,7 procenta, Hongkong o 9,5 procenta. Pokles námořní dopravy pociťují i loděnice: objednávky nových lodí klesly podle Bloombergu loni o 40 procent na 69 miliard dolarů, největší propad hlásí především výrobce lodí v Číně. Požadavky na šrotaci naopak stouply o 15 procent.

Autor:
  • Nejčtenější

Do britských hospod dorazil americký zvyk, spropitné. Pivaři jsou zmatení

11. května 2024

Pro návštěvníky britských hospod bylo donedávna největší dilema zda si dají whisky, nebo pivo. A...

Belgie jako druhé Řecko. Zadlužení země rychle roste, řešení v nedohlednu

13. května 2024

Belgie se už dlouhé roky řadí mezi nejvíce zadlužené ekonomiky Evropské unie. Svůj dluh tato...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tušení smrti žene ruské miliardáře do vlasti. Řeší dědictví, bojí se znárodnění

10. května 2024

Premium Stárnoucí ruští miliardáři řeší zásadní problém: jak převést obří majetek na své dědice....

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

Zaměstnanci textilek dodávajících obchodu Shein dřou i 75 hodin týdně

13. května 2024  9:50

Zaměstnanci dodavatelských firem čínského internetového prodejce textilu Shein pracují 75 hodin...

Inflace zrychlila, zdražovaly potraviny i pohonné hmoty, uvedli statistici

13. května 2024  9:14

Statistický úřad spočítal, že meziroční inflace v dubnu činila 2,9 procenta. V únoru a březnu...

Kamiony dopravců z ciziny unikají v Česku trestu. Zaplatí jen každý druhý

13. května 2024

Premium Řidiči zahraničních kamionů nemusí být v Česku příliš nervózní, pokud překročí povolenou rychlost...

Belgie jako druhé Řecko. Zadlužení země rychle roste, řešení v nedohlednu

13. května 2024

Belgie se už dlouhé roky řadí mezi nejvíce zadlužené ekonomiky Evropské unie. Svůj dluh tato...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...