Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Doprava po moři prudce zlevňuje, rejdaři se snaží uměle držet ceny

  13:58aktualizováno  13:58
Ceny za námořní přepravu klesly o tři čtvrtiny kvůli přetlaku lodí i poklesu zakázek. Může za to větší konkurence, zpomalující čínský export, a také ochlazení obchodu s komoditami. Rejdaři se snaží menší objem přepravovaného zboží vyrovnat zpomalováním lodí nebo parkováním.
Kvůli rostoucí světové ekonomice se dopravní firmy pustily do nákupu nových lodí, jenže když se dostaly do provozu, začal zpomalovat čínský export, který tyto lodě tradičně nejvíc živí

Kvůli rostoucí světové ekonomice se dopravní firmy pustily do nákupu nových lodí, jenže když se dostaly do provozu, začal zpomalovat čínský export, který tyto lodě tradičně nejvíc živí | foto: Reuters

Je to jeden z indikátorů světové ekonomiky a jejího vývoje. A nepřináší zrovna nejrůžovější vyhlídky. Nákladní námořní lodě jsou čím dál méně vytížené a jejich majitelé spíše řeší, kam je odložit do doby, než mezinárodní obchod opět oživne. Ceny za námořní přepravu totiž prudce padají.

„Vývoj cen za poslední rok vykazuje drastický pokles, který začal loni v létě,“ říká Tomáš Drgo, manažer námořní a letecké přepravy tuzemské společnosti C .S. CARGO.

Jako příklad uvádí cenu za přepravu standardního kontejneru mezi Šanghají a Hamburkem. Ještě loni stál kolem 2 000 dolarů, dnes je cena pod 500 dolary.

„Příčinou poklesu cen není ani tak snížení celkového objemu přepravovaného zboží jako uvedení nových velkých námořních lodí do provozu na této trase,“ míní Drgo.

Jeho slova potvrzuje Baltic Dry Index, který měří cenu, za niž se pronajímají různé typy lodí. Od srpna klesl o 76 procent na rekordně nízkou hodnotu.

Příčina je zjevná: kvůli rostoucí světové ekonomice se dopravní firmy pustily do nákupu nových lodí, jenže když se dostaly do provozu, začal zpomalovat čínský export, který tyto lodě tradičně nejvíc živí.

Kromě obchodníků, kteří si užívají nízké ceny, na současné situaci vydělávají majitelé přístavů, kam vlastníci lodě na delší dobu odstavují, protože se jim nevyplatí vyplout. Agentura Bloomberg uvádí jako příklad malajsijský ostrov Labuan, u něhož se počet námořních lodních kolosů za rok zdvojnásobil na více než sto.

„Rejdaři se snaží udržet ceny tím, že uměle parkují kapacity, zpomalují lodě, zvyšují lokální poplatky. Snaží se také reorganizovat, fúzují a šetří interní náklady,“ říká Tomáš Holomoucký, šéf české pobočky společnosti DB Schenker. Podle něj současná situace vede k tomu, že je námořní doprava nejen dostupnější, ale také přesnější. Lodní přepravě zboží z Číny navíc čím dál úspěšněji konkuruje kratší železniční spojení, které je rychlejší.

Za poklesem stojí kromě zpomalení čínského exportu také ochlazení obchodu s komoditami. Výrazně spadla přeprava ropy tankery a stejně tak dalších surovin.

Čísla z přístavů potvrzují, že problémem je klesající objem převáženého zboží: Singapur loni klesl o 8,7 procenta, Hongkong o 9,5 procenta. Pokles námořní dopravy pociťují i loděnice: objednávky nových lodí klesly podle Bloombergu loni o 40 procent na 69 miliard dolarů, největší propad hlásí především výrobce lodí v Číně. Požadavky na šrotaci naopak stouply o 15 procent.

Autor:


Témata: C.S. Cargo, Ropa




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.