"Nemáme již místo pro další zakázky, proto postavíme novou halu," řekl jednatel firmy David Svoboda Nový závod vznikne nedaleko stávajících pronajatých prostor.
"Ještě vyřizujeme všechna potřebná povolení, stavět chceme začít zhruba v červnu," dodal Svoboda. Do haly se má přestěhovat nejen dosavadní výroba, ale také některé zakázky, které dosud měla na starosti mateřská firma v Německu.
Thermolast působí v Dětřichově desátý rok, zaměstnává již 120 lidí, z toho dvě třetiny žen. Dalších osmdesát zaměstnanců firma hodlá přijmout během příštího roku. "Bude záležet na náběhu nových zakázek, každopádně přijímat budeme," podotkl Svoboda.
Necelá polovina výroby jde přímo na export, většina je určená pro automobilový průmysl. "Vyrábíme hlavně plastové díly pro interiéry automobilů," nastínil Svoboda.
Z Dětřichova jsou například tlačítka na palubních deskách ve vozech, VW, Audi, Peugeot, Citroen nebo Škoda . Kromě toho stejná firma vyrábí pryžové díly, rovněž pro automobily.
Nový závod přijde na více než sto milionů korun, firma ale bude mít k dispozici dvojnásobně větší plochu. Do nových prostor přesune i část výroby, kterou dosud zajišťovaly externí firmy.
"Počítáme s novými zakázkami. Zaměříme se navíc na projekty s větší přidanou hodnotou," vysvětlil jednatel. Firma patřící pod německý koncern Kösling plánovala výstavbu nového závodu několik let. Majitelé původně uvažovali o přestěhování blíže k Praze, nakonec se rozhodli zůstat na Frýdlantsku.
"Podařilo se nám velmi snížit nemocnost a i další ekonomické ukazatele přispěli k tomu, že se stěhovat nebudeme," konstatoval Svoboda.
Pracovních příležitostí je na Frýdlantsku poskrovnu. Podle údajů z úřadu práce jich k poslednímu březnu bylo jen 58. Zaměstnance převážně řemeslnických profesí hledají například firmy Rasl a syn nebo Knorr Bremse.
"I přes vysokou nezaměstnanost je ale dost obtížné najít vhodné lidi," podotkla prokuristka Lenka Vacková. Potíže najít lidi má i Thermolast.
"Zájem lidí o práci neodpovídá počtu nezaměstnaných," dodal Svoboda. S příchodem jara sice na Frýdlantsku mírně klesla nezaměstnanost, procento lidí bez práce je ale ve výběžku stále nejvyšší v celém kraji.
"Na Frýdlantsku byla k poslednímu březnu nezaměstnanost 16,7%, na Novoměstsku ještě vyšší," dodal krajský analytik trhu práce Ladislav Dvořák.
Alarmující je podle jeho slov hlavně malá nabídka pracovních míst. Mnoho nových investorů se do výběžku nehrne, především kvůli špatné dopravní dostupnosti. Problém je hlavně v silnici přes Albrechtice.
"Tuto i předminulou zimu byly serpentiny častokrát na několik hodin zcela neprůjezdné. To je pro podnikání určitě riziko," podotkl Svoboda. Výhodou oblasti je podle něj hlavně blízkost k Polsku a Německu.