Thrall zrušil výrobu vagonů ve Studénce

Po více než sto letech skončila ve Studénce definitivně výroba nákladních železničních vagonů. Americký vlastník Vagonky kvůli nízkému zájmu o nákladní vagony a velké konkurenci přemístil celou výrobu ze severní Moravy do rumunského Aradu.

Kvůli ukončení výroby vozů společnost letos propustí celkem 450 z 820 zaměstnanců.

"Ti, kteří jsou ještě v pracovním poměru, se teď podílejí na vyklízení uvolněných
provozů a připravují prázdnou část areálu pro vstup potenciálního investora," sdělila personální ředitelka firmy Alena Kozáková.

Ve Vagonce nyní zůstala jen kovárenská výroba (závod Metal) s 370 lidmi. Závod se zabývá výrobou výkovků, výlisků a vagonových podsestav.

"Výrobky bude závod nadále dodávat zákazníkům z oblasti vagonové výroby i jiných odvětví strojírenského průmyslu," dodala Kozáková.

Příčinou je klesající poptávka po nákladních vagonech na světovém trhu. S výrobou vagonů letos neskončili jen Američané ve Studénce, ale také kanadský Bombardier v České Lípě.

V případě Studénky ale nejde jen o to, že v Rumunsku je levnější pracovní síla a tedy nižší výrobní náklady než v České republice. Hlavní problém je v poptávce: mateřský koncern prostě nepotřebuje tolik vagonářských továren jako dřív.

"Poptávka je nižší, než se původně očekávalo a soustředění našich zdrojů do závodu v Aradu nám umožní lépe vyhovět potřebám našich zákazníků," sdělil už na jaře Chris Schmalbruch, prezident společnosti Trinity.

Trinity Industries se koncem roku 2001 sloučila s americkou společností Thrall Car Manufacturing Company. Ta je druhým největším producentem nákladních vagonů na světě a Vagonku ovládla v březnu 2000.

Ze Studénky se tehdy vyčlenila výroba osobních vozů, kterou Američané odmítli s Vagonkou převzít. Ta dnes pokračuje v Ostravě se třemi stovkami zaměstnanců jako jedna z dceřiných firem holdingu ČKD a prosperuje: rostou jí tržby, vydělává.

, ,