Už po "jednom roce" byl rozdíl mezi původní a zestárlou fotografií patrný pouhým okem. Druhá a třetí zkouška, při níž odborníci sledovali stárnutí fotografií v temnu a případný přenos inkoustu na přiloženou krycí fólii, simulovala podmínky fotoalba. Z výsledků vyplynulo, že při nepřítomnosti světla jsou barvy nestabilní a rychle se mění. Za 10 až 20 dnů v temnotě dojde ke stejné změně odstínů jako za 3 až 12 měsíců na sluníčku. Navíc jsou změny velmi odlišné. Někdy se barvy stávají sytějšími, jindy zase blednou. Přenos inkoustu na fólii byl patrný nejvíce u snímků vytištěných na epsonu. Docházelo k středu fotografie. U canonu se barva přenášela pouze z okrajů. Pouze u tiskárny Hawlett-Packard se ani po měsíci tento problém neobjevil.
Podle francouzského časopisu 60 millions de consommateurs (4/2000) připravil (čaj)
Jak ochránit tištěné fotografie?
* u fotografií vystavených umělému světlu je vhodné použít krycí sklo
* před uložením do alba by měl majitel fotografie jeden nebo dva týdny stabilizovat na sluníčku; alba by poté neměla být v teplém ani vlhkém prostředí
* snímky je však dobré skrýt před dlouhodobým, přímým slunečním zářením
Jak se testovalo?
Zkušební obrázky byly vytvořeny na třech barevných tiskárnách (vždy tři fotografie na každém stroji) - Canon BJC6000, Epson Stylus Photo 700 a Hewlett-Packard Deskjet 710C. Francouzští odborníci použili doporučené typy náplní a papírů, aby se vyhnuli námitkám ze strany výrobců.
Test se skládal ze tří částí:
1) stárnutí fotografií na sluníčku (kancelář)
2) stárnutí fotografií v tmavém prostředí (fotoalbum)
3) přenos inkoustu na krycí fólie (používané v albech k ochraně snímků)
Závěr testu
Míra stárnutí tištěných fotografií je ovlivněna mnoha faktory - intenzitou a druhem osvětlení, stejně jako dobou působení. Obecně se dá však říci, že stárnou 2,5 až 3krát rychleji než tradiční fotografie.
- středa 31. května 2000