Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Podle švédských auditorů se Ťok mohl ve Skansce podílet na korupci

  12:01aktualizováno  12:01
Česká pobočka švédské stavební společnosti Skanska v době, kdy jí šéfoval dnešní ministr dopravy Dan Ťok, podezřele vyvedla ze zakázky sto milionů korun. Český rozhlas informoval o tom, že podle auditu, který si švédská centrála firmy nechala udělat, mohly být peníze použity na korupci. To však mluvčí centrály popřel.

Ministr dopravy Dan Ťok. | foto:  František Vlček, MAFRA

K problémové transakci mělo podle informací českého a švédského veřejnoprávního rozhlasu dojít v roce 2008.  Tehdy vyhrálo konsorcium firem EDS, Geosan Group a Skanska výběrové řízení na dostavbu části silnice R7 za 2,2 miliardy korun.

O dva roky později ale došlo k podezřelému přerozdělení domluvených podílů v zakázce. Skanska, která byla lídrem konsorcia, se ve prospěch Geosan Group vzdala 16,5 procent (tedy 367 milionů korun), údajně kvůli tomu, že Geosan potřeboval více práce.

Následně si ale Geosan na onu práci - stavbu mostu - najímá opět Skansku. Ovšem za cenu o minimálně sto milionů nižší, než od zadavatele zakázky předchozí změnou podílů získal.

Podle dvou zdrojů švédského a českého rozhlasu měly právě tyto peníze putovat na úplatky. Transakce se samozřejmě nezdála ani švédskému vedení firmy, které na ni upozornili auditoři. „Jedním z důvodů, proč interní auditoři projekt zkoumali, bylo podezření z korupce,“ připouští finanční ředitel Skansky Peter Wallin.

Hlášení se dostalo o úroveň výše - až ke správní radě, což potvrdil i její předseda Stuart Graham. Vysvětlení, které o transakci rozhlasu postupně podali zodpovědní nižší manažeři Skansky, se ale liší.

Současný šéf české Skansky a tehdejší ředitel evropských operací Roman Wieczorek zdůvodňuje změnu podílů tím, že podlehli tlaku partnerů z Geosanu a „jen tak“ bez předchozích výpočtů změnili poměry v zakázce.

Skanska v úterý uvedla, že obvinění bere vážně. Zpráva švédské rozhlasové stanice, která citovala nejmenované zdroje, ale byla podle firmy nepravdivá a k podezření z korupce v tomto případě nejsou žádné důvody. Švédské rádio Ekot na svých internetových stránkách uvedlo, že interní kontrola ve Skansce v roce 2011 odhalila vyplacení úplatků, vedení firmy ale neučinilo v reakci na to žádné kroky.

“Je správné, že jsme provedli interní kontrolu, ta však neodhalila nic, co by ukazovalo na nějaké provinění vůči etice,“ řekl agentuře Reuters Edvard Lind, šéf oddělení pro vztah s médii ve Skansce.

Ťok: Za transakci jsem nezodpovídal

Někdejší ředitel české Skansky a nynější ministr dopravy nominovaný hnutím ANO Dan Ťok zase tvrdí, že on o transakci nerozhodoval. „Nemohu vám odpovědět na věci, které jsem nerozhodoval. Byla tady jakási dohoda, proč to udělat takhle,“ řekl rozhlasu Ťok.

V době podpisu první smlouvy o podílech byl ale už přibližně půl roku v čele Skansky, kterou vedl od února 2008. V době podpisu druhé smlouvy o podílech byl ve vedení firmy už přes dva roky.

Podle zdrojů rozhlasových stanic zevnitř švédské firmy musel navíc Ťok opakovaně kvůli transakci v roce 2011 na kobereček k nejvyššímu vedení. To současný ministr nepopírá. „Možná interní audit mohl říci, že je tam podivná struktura a že mají nějaká podezření, ale mně to reportováno nebylo,“ řekl rozhlasu.

Citované zdroje zevnitř Skansky ale tvrdí, že závěr vnitřních auditorů byl, že se jednalo o korupční platbu. Pravdou však je, že tehdejší šéf Ťok i přesto ve funkci v čele české pobočky pokračoval.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.