„Návratná půjčka je ve výši dvou milionů korun,“ potvrdil mluvčí ministerstva dopravy Jakub Stadler. Podle Stadlera poskytlo ministerstvo půjčku z nespotřebovaných výdajů minulých let. Půjčka je splatná do konce příštího roku.
Cendis za měsíc na mzdách spotřebuje pro pět lidí půl milionu korun bez odvodů na sociální a zdravotní pojištění. Šéf státní firmy Josef Havaš bere 100 tisíc korun čistého, tedy vyšší příjem než samotný ministr. A to přestože budoucnost nové firmy není jasná.
Ministerstvo vysvětluje založení Cendisu tím, že tímto způsobem láká odborníky, které by nemohlo zaplatit tabulkovou mzdou. „Pokud chceme zaplatit IT odborníky, nemáme jinou šanci. Na tabulkové platy na ministerstvu je nenalákáme,“ řekl v červnu Ťok.
Vláda mezitím rozhodla, že mýtnou zakázku bude připravovat externí projektový manažer, nikoliv Cendis. To, že Cendis přišel o původní práci, však ministerstvo nevidí jako problém. „Smyslem fungování Cendisu je vytvoření servisní organizace ministerstva s dostatečnou kapacitou IT odborníků, kteří mohou plně nahradit služby, které si dnes ministerstvo nakupuje externě,“ řekl Havaš.
Ministerstvo dopravy poskytlo půjčku jako návratnou finanční výpomoc. „Rozpočtová pravidla neumožňují ministerstvům poskytovat půjčky státním podnikům. Umožňují pouze poskytovat ze státního rozpočtu návratnou finanční výpomoc právnickým osobám na podnikatelskou činnost,“ uvedla mluvčí ministerstva financí Kateřina Vaidišová.
Cendis má mít do konce roku až 15 zaměstnanců, ministerstvo nechce sdělit ani jeho rozpočet. „Kompletní rozpočet je nyní vzhledem k probíhající transformaci v přípravě,“ dodal Stadler.