Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na pěti úsecích dálnic by se nemuselo platit. Ťok to navrhne vládě

  12:18aktualizováno  12:18
Ministr dopravy Dan Ťok chce vyjít vstříc řidičům. V nejbližších týdnech přinese na jednání vlády návrh, který by na pěti úsecích dálnic a rychlostních silnic kolem měst zrušil poplatky. Tvrdí, že přínos pro řidiče bude větší, než případná ztráta na výběru.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jan Vaca, iDNES.cz

Ministr dopravy v televizi Prima vyjmenoval, že se jedná o dva úseky dálnice D1 u Brna, dálnici D3 u Tábora, silnici R6 u Chebu a R10 u Mladé Boleslavi.

Jsou to úseky dálnic často postavených na místě původních silnic prvních tříd. Řidiči na ně najedou a po krátké době zase sjedou. „Přijde mi nefér, aby řidiči v těchto úsecích platili,“ uvedl Ťok.

Podle něj nyní řada řidičů dálnice objíždí a hledá cestu po silnicích nižších tříd. To je pro ně jednak nepříjemné, ale zejména také mnohem nebezpečnější, než kdyby jeli po dálnici.

Návrh proto v nejbližších týdnech předloží vládě. Neobává se, že narazí u ministra financí Andreje Babiše, kterému bude vadit případná ztráta na výběru. „I on chce něco udělat ve prospěch občanů a udělat něco, co bude logické,“ řekl Ťok.

Podle odhadů ministerstva bude ztráta v řádu desítek milionů korun. To je podle ministra, s ohledem na celkovou vybranou sumu, marginální částka. Roční dálniční známka v současnosti stojí 1 500 korun.

V současné době jsou nezpoplatněné úseky dálnic a rychlostních silnic především u Prahy a Ostravy. Řidiči na ně najedou ale i u Karlových Varů nebo za Pískem. (mapu zpoplatněných a nezpoplatněných úseku najdete zde)

Ťok mluvil i o možnosti zvýšit mýtné pro nákladní dopravu. Připomněl, že v sousedním Rakousku je dvojnásobné a vyšší je i na Slovensku. „Výše mýta je vždy otázka rovnováhy. Chceme, aby tu kamiony přeci jenom jezdily, protože platí mýtné a z mýtného financujeme výstavbu infrastruktury,“ uvedl s tím, že pokud bychom zavedli nejvyšší mýto v Evropě, tak nás řidiči prostě objedou.

Ministr hovořil i o hledání provozovatele mýtného systému. Firmě Kapsch končí smlouva na konci roku. Ťok věří, že ministerstvo stihne vybrat provozovatele včas. „V současné době nechci mluvit o plánech B. Naše priorita je mýto stihnout,“ uvedl ministr.

Navržené úseky, kde by se za použití dálnic neplatilo
D1Kývalka - Brno 8 km
D1Brno - Holubice7 km
D3Čekanice - Měšice3 km
R6Jesenice - Cheb sever7 km
R10Bezděčín - M. Boleslav5 km
Autor:


Témata: Dan Ťok, Mýto


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.