Ministr dopravy Dan Ťok.

Ministr dopravy Dan Ťok. | foto: Petr Topič, MAFRA

Jsme v kleci, uznává Ťok. Opozice ale s kritikou mýta neuspěla

  • 40
Mýto v Česku má i nadále vybírat sdružení firem vedené firmou Kapsch. Ministr dopravy Dan Ťok chce smlouvu prodloužit nejméně o dva roky, čeká ale slevu. Ťok ve čtvrtek vysvětloval svůj postup poslancům.

Ministr dopravy Dan Ťok zkoušel ve čtvrtek ve Sněmovně obhájit své kroky za poslední rok kvůli mýtu. Vysvětloval poslancům, proč zakázka skončí nejméně další dva roky u společnosti Kapsch.

„Naše situace připomíná klec, ve které ministerstvo je, ale klíče od ní má Kapsch,“ řekl Ťok. Tvrdí, že nikdo z jeho předchůdců mýto dosud řádně neřešil. „Nekritizujte mě nyní za to, že jsem se začal toto řešit,“ dodal ministr.

Během jednoho roku ministerstvo několikrát změnilo názor, jak bude dál s výběrem mýta pokračovat, nakonec bude pokračovat bez soutěže sdružení vedené firmou Kapsch.

„V tuto chvíli neexistuje legislativní nástroj, který umožní provozovat mýto po ukončení smlouvy,“ řekl někdejší ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS). Pozastavil se i nad tím, že Ťok kritizuje stávající smlouvu a vybral si jako poradce stejnou firmu, která radila státu před deseti lety.

Navrhl také, aby ve Sněmovně vznikla komise se zapojením externích odborníků, která by mýto řešila. „Pan premiér by měl přistoupit ke krizovému řízení, která by řešila mýto,“ dodal Stanjura. Nabídl koalici, že se bude i ODS na řešení kritické situace podílet.

Ťok navrhuje prodloužení smlouvy

Ve hře je přitom deset miliard korun, které ročně vybere stát na mýtu a také zhruba dvě miliardy korun, které si za provoz mýtného systému bere sdružení Kapsch. „Nejde o průšvih ministra dopravy, ale celé vlády,“ tvrdí poslanec František Laudát z TOP 09. „Nemá na ministerstvu dopravy dostatečně kvalifikované zázemí,“ dodal v narážce na některé Ťokovy kroky s nápadem vytvořit speciální firmu na mýto Cendis, což skončilo fiaskem.

Ťok zatím kritiku odmítá a snaží se ji hodit na své předchůdce. Dobíhají ho ale jeho vlastní slova a sliby: ještě v říjnu loňského roku tvrdil, že soutěž bude. Teď je ale jasné, že ne.

Státu běží neúprosně čas. Smlouva končí 31. prosince letošního roku, Kapsch chce mít jasno co nejdříve. „Budeme navrhovat prodloužení smlouvy s Kapschem formou jednacího řízení bez uveřejnění, s tím, že musí být na nezbytně dlouhou dobu, abychom mohli pokračovat ve výběru mýta,“ řekl Ťok. Podle něj ministerstvo v současné chvíli a podle podmínek stanovených ve smlouvě s Kapschem z roku 2006 jinou možnost nemá.

Do hry o provoz mýta se snaží dostat ještě slovenský SkyToll, který je personálně propojen s miliardářem Petrem Kellnerem, proběhlo už několik jednání. Nad tímto postupem se podivuje například Miroslav Kalousek (TOP09). „Těžko pro to hledám jiné slovo, než skandál. Měli oslovit i další,“ řekl. „Vždy bude tímto exkluzivním jednáním jakékoliv výběrové řízení potřísněno,“ dodal Kalousek.

Za stavbu a provoz mýtného systému dosud stát proplatil společnosti Kapsch 18 miliard korun.

Opoziční poslanci navrhli, aby se sepsal kvůli prodloužení smlouvy speciální zákon, který by umožnil pokračovaní smlouvy. Podle stávajících zákonů ji totiž není možné prodloužit.

Opozice nakonec neuspěla: bod se nedostal ani na program jednání Sněmovny.